Tuesday, October 25, 2011

Re-Plan Belanjawan?

Akhir tahun akan mampir tidak lama lagi. Ewah! Mampir-mampir bagai. Bahasa Indon mampir, bahasa Melayu kita panggil hampir. Kalau Mak Lampir? errrr...

Berakhirnya setiap tahun bermakna mulanya tahun baru juga. Sebab nak akhir tahun, jadi mari kita belek-belek tabung. Konon mahu pecahkan untuk keseronokan diri. Ewwahh! Banyak cantik muka dia nak bersuka-suka. Tapi why not? Kalau anda memang sudah sediakan payung untuk memayungi anda dikala hujan?

So, siapa lupa mahu sedia payung buat apa? Perlukah meminjam payung orang lain dan biarkan orang tersebut kebasahan dengan tak semena-mena?

____X____X____
____X____X________X____X________X____X________X____X____

Macam ini lah. Belum terlewat. Mulakan balik jika kamu sudah sedar kamu perlu penjimatan dimasa hadapan. Biar tidak sebanyak setinggi gunung, tapi apabila perlu ia ada. Tapi banyak pun bagus juga. Kamu mesti tersenyum lebar melihat jumlah nya. Mesti dalam kepala tersusun apa aktiviti yang bakal dibuat dengan "sebahagian" duit simpanan. atau masih tidak perlu digunakan dan biarkan ianya bertambah? Kamu yang tentukan.

Langkah mudah. Tak lain tak bukan. DISIPLIN. Tak ada yang ini, yang lain tak boleh jalan punya. Bila berdisiplin, kamu boleh FOKUS.

1) Dapat saja gaji, dengan cepat terus ketepikan 20% dari wang gaji (gaji bersih) ke account simpanan kamu. Jangan tunggu-tunggu. Sifat tunggu-tunggu akan buat kan kamu "terguna". Terpakai.

2) Dah simpan 20%, mana lagi 80%? Yang 80% ini lah kamu akan bahagi kepada 2 bahagian: 50% keperluan yang nak tak nak kena nak juga memang kene belanja (Minyak, bil, bayarkereta, rumah, loan, makan minum etc). Pendek kata komitmen wajib bulanan kamu. Kalau kamu ada anak isteri, sila masukkan dalam list sekali. OK?

3) Jadi ada 30% belanjawan nak buat apa pula? Untuk bagi sedikit keseronokan kepada diri kamu, kamu berbelanja lah 30% ini sesuka hati kamu. Dengan syarat jangan melebihi had. Kita pun kata namnya manusia, so anggap la 30% ini untuk penghargaan diri sendiri. Bercuti ke, membeli belah ke, makan-makan ke, what ever lah.


Imagine: Gaji bulanan bersih Rm1000:

(50%) = 500 = Komitmen
(20%) = 200 = Saving
(30%) = 300 = Happy-happy

Kalau komited laksanakan plan ini selama setahun, kamu akan ada RM200 x 12bulan = RM2400.

Itu kalau gaji kamu RM1000. Kalau lebih? Bayangkan...
Amacam? Mudah saja kan? Cuba lah.

* Tahukah kamu, jika anda fix dengan plan ini, kamu sebenarnya menyimpan 30%? sebab ada 10% datang dari EPF kamu? (jika kamu bekerja dengan majikan lah)

* Memang la nafsu ada, tapi boleh dikawal, kan?

Selamat mencuba. (ini patut di alikasi kepada sesiapa yang nak kahwin, sila elak personal loan demi masa depan anda...)

No comments: