Tuesday, May 15, 2012

Katak Ungu Hijau-hijau & Jatuh Cinta


Salam Semua. 

Ya Allah, ku bersyukur atas segala nikmat yang Kau kurniakan kepada kami. Sama ada yang kami sedari atau tidak. Sesungguhnya yang baik itu dari Mu Ya Allah, yang tidak elok dari kami sendiri.

Alhamdulillah sangat. Saya sibuk. Hahahah! Sibuk pun nak mention dekat orang macam lah dia yang paling sibuk atas dunia kan?

Masa saya kecil-kecil dulu, saya lambat dapat adik. Tapi bukan anak manja. Tak manja pun. Sebab Abah saya tegas orangnya. Sekali dia cegil mata aku takut. Sekali kena libas aku ingat sampai ke tua. Mama pula sangat lain peribadinya dari Abah.

Sebab saya lambat dapat adik, jadi Mama akan melayan saya sahaja.Masa saya darjah satu, saya demam. Mama tidak benarkan saya ke sekolah. Tetapi saya selaku budak yang baik... ewwahhh...claim diri dia budak baik pula eh? Saya gagah juga mahu ke sekolah. Sampai sekolah? Saya pergi tidur sampai habis waktu dekat meja.

Kawan-kawan pula semua baik dan prihatin. Setiap nota cikgu bagi mereka dengan ikhlas hati masukkan buku mereka dalam beg saya supaya saya dapat menyalin semula apa yang tertinggal. How nice is it? One of them saya ingat nama dia Saiidah. Si gadis comel bertocang dua kadang-kadang pakai riben.

Balik-balik ke rumah saya tunjuk kerja sekolah bersepah-sepah dekat Mama. Mama macam selalu ada sebelah saya tengok apa saya buat. Mama nak tolong buatkan kerja sekolah saya, tapi saya marah. Tahu-tahu saya tidur dengan buku. Bangun-bangun saya tengok kerja sekolah sudah siap. Siap dengan warna-warna. Warna-warnakan benda adalah salah satu part yang saya suka. Walau hakikatnya saya bukan pandai mewarna pun. Comot!

Belek punya belek...tiba-tiba katak saya Ungu! Mama warnakan dengan warna Ungu! Aduhhh...saya rasa saya nak warna coklat+ hijau-hijau. Kenapa jadi Ungu. Mama cakap Ungu cantik. Saya cakap katak mana ada warna macam itu. Katak warna coklat hijau-hijau. Baik lah. Terpaksa la padamkan semua dan warna balik.

Nice kan? Jadi anak kecil dan disayangi dan dilayan keleteh selalu? Rasa tenang dan selamat dan rasa macam boleh seronok-seronok selalu tak payah fikir masalah.

Padahal Mama ada masalah mana ada mengadu dengan saya kan? Saya sahaja sibuk mengadu itu ini sampaikan saya main tarik-tarik pokok sekali tercabut dan pasir masuk hidung pun saya duduk mengadu. Dah tuh? Siapa suruh saya main hal-hal macam budak laki kan?

Selamat Hari Ibu Mama.Kak Long tahu, sambutan dan ucapan "Selamat Hari Ibu" memang tak cukup dan tak setimpal dengan pengorbanan Mama. Tiada kata dapat dilafaz. Semoga Kak Long jadi anak yang baik buat Mama dan Mama gembira ada anak macam Kak Long.


OK! Kan Hari Ibu kan? Saya tiada planning apa-apa. Cuma ada niat semoga mood saya rajin untuk mengerjakan sesuatu. 

And finally...Mempersembahkan...


The Lovely Pavlova..

Maaf lah buruk atas tuh. Sebab tiada perancangan deco. Sekali strawberi tak cukup nak susun keliling sebab ada tak tahan nafsu dah makan-makan. Hahahah! Abaikan.

Sesungguhnya saya rasa ramai orang mampu dan boleh buah kek ini. Mudah sangat cuma mungkin kos tinggi sikit sebab dia memerlukan buah-buahan yang lagi masam lagi bagus. Buah yang padan adalah Strawberi, Manggo, Peach, Kiwi, Blueberry dan segala berry atau ikut suka kamu lah. OK je.

Buah-buah sedemikian adalah mahal sikit. Macam saya pakai Kiwi dalam RM5.50, dan straaberi saya dalam RM7.50. Saya ronda tempat lain tengok strawberi dengan packaging yang sama RM10. 

Bahan lain yang mahal iala Whipped Cream dia. Whipped cream ini benda yang selalu orang picit setoet atas ice blended ke...cappucino tuh. Cream tuh la.

Boleh beli dalam kotak atau yang ready to use dalam spray tin tuh.

Kalau kotak, kena la pakai mixer jap bagi kembang-kembang masuk gula 20gram dan tempek atas crust pavlova ini. Kalau pakai spray punya? Kau bukak tutup dan picit saja lah! Hahahaa

Beli kotak whipped cream besar dalam RM18kot. Dalam spray tin yang besar dalam RM13. Yang pastinya, adalah lebih untung beli dalam kotak. Kalau malas-malas beli sahaja spray. Selesai satu masalh dunia.

Sebab lain yang leceh? Kena bakar dengan sabar selama 1jam 15 minit. Hahahahah! alah...bakar je pun. Set timer je kan...

Honestly, saya bukan penggemar makanan manis sangat. Extra manis lagi lah saya menyampah. Sikit sahaja saya makan. Tapi, this time I'm falling in love. Saya jatuh cinta. Tapi saya kurangkan sukatan gula dari asal lah kan.

Hahahah! Tak tipu. Rasa macam apa sahaja jatuh cinta dengan hasil sendiri kan? 

Saya sebenarnya tidak pernah makan Pavlova di luar. Tak pernah beli mana-mana. Cuma lihat gambar dan Google dan buat.

This is 2nd time. 

Personally, biar saya describe rasa Pavlova saya. Ewwahh! Aku tak tahu rasa sebenar macam mana, OK? 

Rasa dia:

Sweet tapi dapat distabilkan dengan pemilihan buah2 masammmmmm macam kiwi dan strawberi....lembut2 macam gula2 kapas macam mashmellow....cair dimulot...macam makan coklat yang nama "crunchy" pon ye..dia cair di mulot..crunchy

Can You imagine kalau you combine dengan ais cream atas dia dan tuang sos coklat? Walllaah! Menangis.. Saya jatuh cinta 18kali. * menangis terharu

Ewwahhh testimonial dia..mengancam kan?

Aku jatuh cinta. Kalau lah ada suami ke yang buatkan (sebab senang)...aku jatuh cinta berkali-kali sebab terharu sebab rasa macam dapat layanan princess! (Berlebihan tak aku?)..

Hahahah!

Akan kongsi dengan kamu bila ada waktu nak type.

Bye.

* kawan saya buat dia cakap rasa macam chewing gum kenyal2...tak tau kenapa jadi macam tuh. Ikot nasib kot?


2 comments:

mizzura said...

aku pun ingat nak layangkan coklat atas dia sekali dah expired plak..memula pun bajet nak pakai whipped cream ice blended adik aku..sekali plak dah lama tak guna takut expired..haha..kenalah beli..rasa nak repeat sbb buahnya tak abis2 lagi..adoi..rumah aku buah kalo tak sapa hidang or kopek berzaman la dalam peti ais..

Azira...Nozie...Kechik said...

aku tabur orea jek zura....lain kali aku igt nak layer dia dgn sponge kek ke cheese cake ke...baru la tak melt sgt whiied cream tuh jadi kawah..

love..love