Wednesday, May 2, 2012

Pertama Kali Ber-"Bain Marie"


Apa betul kah kaedah yang disebut aku ini. Tapi rasa macam betul.

Julung kali dalam hidup buat kek keju. Senang gila rupanya. Apa-apa pun kata kunci nak bagi kek ini tidak merekah-merekah seperti dilanda gempa, memang kena pakai kaedah ini.

Bain Marie bukan lah menggunakan biskut merie atau seumpamanya pun. Cuma kena rendam sikit air di bawah bekas nya supaya tenggelam sikit sahaja. Jangan banyak-banyak. Nescaya kau menangis di tepi oven.

Kali ini pertama kali juga saya buat "meringue". Sebutan bunyi macam "mering" ejaan melayu baku. So dapat lah melihat "tanduk-tanduk" putih. Kagum seketika dengan diri sendiri. Padahal bukan susah pun, kau putar laju je dengan mixer sampai berkrim stiff bagai.

Resepi dia senang sangat. Percayalah. Meh Kongsi.



Kek Keju Lembap Gebu

* 300ml susu segar (saya gedik pakai 240ml susu segar 60 ml susu sejat)
* 85g mentega
* 125g cream cheese

* ketiga-tiga barang di atas masukkan dalam periuk dan panaskan dengan api perlahan. Kacau-kacau jangan bagi ketul-ketul. Tak perlu menggelegak. Asal dia hancur OK dah. Tutup api.

* Gula halus 80g
* 80g tepung gandum diayak
* 3biji telur ayam grad A (asing kan antara kuning telur dan putih telur. Jangan     lupa buang "pusat telur". sebab akan menyebabakan kehanyiran)
* 1 sudu kecil esen vanilla. Boleh pakai jus lemon sikit pon OK 

!!!
Tali pusat telur itu apa? Meh KLIK!

* Putih telur letak dalam bekas besar. Bekas besar itu macam besen sikit lah. Macam rendam mihun kot! Tapi bukan besen mak kamu rendam beras pulut macam nak buat nasi dagang masa Hari Raya. Yang Telur kuning letak dalam bekas yang kecil sedikit. Kacau bagi sebati.
* Rasionalnya meletakkan Telur putih dalam bekas besar? Sebab dia akan menjadi "kembang" apabila buat Meringue nanti.

 Membuat Meringue

Sonang jo ni. Kan kamu dah letak putih telur dalam besen kamu kan? Kamu tambah saja gula. Kamu terus putar kelajuan habis laju pakai mixer kamu. Sampai dia menjadi ber-cream putih-putih dan menghasilkan "tanduk". Nak tau berhenti bila? apabila kamu telangkupkan bekas kamu, bahan-bahan dia tak jatuh pun sebab dia kembang habis! Kira boleh la nak main-main dengan anak cakap kau pandai silap mata..Hahahah!

!!!
Tanduk macam mana eh?
Macam ini....

 Ihsan gambar: Google dan jumpa di sini: AKAK, SAYA PINJAM PHOTO


Apalagi? siap dah bahan-bahan nya. Sekarang sesi gaul-gaul. Sementara itu pergi panas kan oven 150'C. Buat la dalam 10minit gitu...

OK. Sambung.
Yang telur kuning itu, pukul kasi sebati.
Kemudian tepung yang diayak tadi masuk dalam kuning telur yang sudah disebatikan tadi. Masuk sikit-sikit tepung dan kacau. Masuk ....kacau...

Masuk 1 sudu kecil esen vanilla/ jus lemon untuk elakkan bau hanyir telur. Kacau sampai sebati.

Last sekali. Yang ini penting.  Yang sebatian "magic" putih telur tanduk itu masuk sikit-sikit dalam adunan kuning telur bercampur tepung kamu tadi. Kacau SATU ARAH sahaja. Slow and steady. Masuk sikit-sikit sampai lah habis.

Make sure kalau pakai loyang biasa sila lapik dengan baking paper. Bukan bawah dekat tapak sahaja tetapi tepi-tepi sekali. Kira nanti baking paper kamu terjulur keluar lah dari loyang itu. Boleh imagine?

Sebab? Senang nak bawa keluar kek kamu nanti. 

Ha..Pakai spring form tepi-tepi dia boleh buka. So tinggal tapak dia sahaja. Bergaya tak?

Kalau tak nak pakai baking paper, pakai aja acuan "spring form". Yang ini mudah. Kamu selet mentega/ minyak dekat loyang kamu sahaja. Setel.

Tengok..kalau pakai spring form tepi-tepi rata sahaja bila ditanggalkan...cantik kan? (amboi puji kek sendiri nampaknya..ceit!)

Dengan ucapan "bismillahirrohmanirrohim"...tuang kan adunan kamu dalam loyang.

Kita akan bakar guna kaedah "Bain Marie". Ada orang panggil water bath gak kot. Hantam lah. Apa dia maksudnya?

Gambar bekas spring form yang di Google...

Maksudnya kita rendam sikit bawah loyang kita dengan air dalam 1.0cm. Macam saya. Saya tuang dalam loyang "spring form". Kemudian saya letak loyang saya dalam loyang empat segi yang dituang air. Alah..macam pergi kedai mamak cakap "nak teh aircond". Dia tahu lah apa nak buat nanti. Tapi Aircond mamak letak ais dekat luar. (apa aku melalut cerita nih?)


Kaedah Bain Marie.. 
Ihsan Google cilok dari Sini

Releven buat kaedah "bain Marie"? Supaya kek tak merekah permukaannya.

Apa lagi? Bakar la 20-25minit. Anda akan melihat kejadian gebu dan paling nikmat terhebat dalam dunia apabila dimakan. Percayalahhhhhhhh.

Nak tahu masak tak masak? Cucuk dia pakai lidi ke apa. Kalau takde badan kek melekat dekat lidi, jawapnya masak dah la tuh~~



Isk..sedap nya..

Bye!


Selamat mencuba! Serius weh..mudah sangat ni..boleh bagi dekat pakwe makwe mahupun mak mertua wehh

2 comments:

mizzura said...

kencang arr nozieee.....haha...pasni bole bukak kedai kek.. meringue plak kalo campur tepung/serbuk almond etc jadi la french macaroonnn..hehe...

Azira...Nozie...Kechik said...

hahaha..aku takat buat main2 seronok2 bole la zura...macarron tak berapa kot aku....