Wednesday, May 29, 2013

Random: Sekarang kan Sudah Masuk Bulan Rejab!



Assalamualaikum.

Apalah khabar semua ya? Cuaca sekarang ini panas selalu membawa ke malam bahangnya. Cuma 2-3 hari ini selalu juga hujan diwaktu subuh. Harap semua jaga kesihatan ya. Banyak kan minum air.

Saya nak buat random post terlintas dihati dan berpandu kepada gambar-gambar yang saya ada dalam PC jek.

Diam tak diam tahun 2013 dah pun sampai bulan Mei. Diam tak diam bulan Rejab pun dah masuk 19 hari dah. Maknnaya kurang 40 hari Ramadhan kita akan bertemu kembali.

Jadi sesiapa yang belum habis berganti puasanya itu, mari lah sama-sama kita ganti ya. Jangan ada yang malas-mals dan fikir "alah..bayar fidyah jek la". Salah tuh. Kalau kamu ada yang belum berganti-ganti dari tahun-tahun sudah, Fidyah memang bayar tapi puasa wajib digantikan semula juga ya. Tiada alasan melainkan atas sebab-sebab keuzuran yang tiada nampak akan pulihnya.

Perihal kebaikan bulan Rejab, kamu boleh lah Google kan sahaja. Sebab banyak dinyatakan syafaat dia. Lepas Rejab pula Syaaban. Pun digalakkan berpuasa sunat juga. Jadi mari la kita buat saving sikit. Insya-Allah amalan kita diterima dan moga-moga dapat membantu kita apabila kita sudah berpindah ke alam lain pula. Insya-Allah.

Oh! Ya!

Ada satu saya nak tegur. Tak tahu kenapa tahun ini, banyak saya lihat orang di FB tersilap menyatakan sekarang sudah masuk bulan Syaaban dan "buku lama diangkat, buku baru dibuka". Salah sangat-sangat. Menyampaikan sesuatu yang baik itu bagus, tapi kalau salah perkongsian nya, jadi lain nya. So please take note tau. Kita kalau nak berkongsi, pastikan sebolehnya kita yakin dan tahu apa yang kita nak sampaikan. Jangan membuta tuli sahaja..

Akhir sekali. Saya nak tempek juadah buka puasa tahun lalu. Hahahaha! Aci tak?


Meriah sangat kan untuk 5 orang makan. Maaflah. Keluarga saya memang sangat menghargai dan enjoy makan. Dan sebenarnya sangat susah saya sekeluarga nak berkumpul ni. Yang dalam bekas hijau tuh buah sentul!

Salam dan babai!

1 comment:

artzahar said...

byk lauk.. lama tak mkn buah sentul