Thursday, December 29, 2011

Syak-syak Macam mana Berakhirnya episod "Tentang Dhia"


Salam U oulllsss!

Siapa tak kenal Dhia memang lah dia. Tidak syak lagi dia memang tak tengok cerita bersiri TV3 "Tentang Dhia". Tengok bukan sebab pelakon-pelakon comel macam Nora Danish, hensem gagah macam Ady Putra dan gila-gila "Cikgu Zakiah" Juvana. Tapi sebenarnya adalah sikit-sikit membantu. Hehehehe!


Saya tengok siri ini macam emo-emo tau. Ha...nak cop aku macam makcik-makcik filem air mata lah tuh! Tapi betul la weh! Sedap cerita ni.

Saya malas nak bersinopsisi ulang tayang cerita balik kat Uools pasal semua itu boleh Google, U-tube dan sebagainya.

Saya kadang-kadang berlubang-lubang juga tengok cerita ni. Maklom lah kadang-kadang sampai depan TV lambat sangat. Banyak hal-hal macam ibu-ibu nak kena setel. (konon).

Dah skip.

Tadi lunch hour dah khatam sampai episod 29. Maklum lah I naik kapal korek ke kapal selam yang lambat sangat nih. So bila tak tengok yang jadi tukang ulang tayang cerita dekat kedai mestilah Mama saya. Tapi...Mama cerita saya tak boleh feeling sangat lah. Maklum lah dengan loghat Kelantan dia lagi...memang lah saya faham...tapi macam tak feel. U know what I mean? Apa? Kau cakap tak romantik? Ha...itu eden no komen.

Sampai lah semalam saya tertinggal terus tengok episod 29, lepas dengar ulang tayang cerita dari Mama, terus saya SMS rakan yang macam "sebulu" dengan saya dengan tak sabar-sabar.

Tanya apa kes dah jadi. Lepas tuh macam biasa, sebab saya lagaknya macam penulis skrip ke tuan Director tah terus SMS dekat teman macam ini lah lebih kurang: Eja pun lintang pukang lah lagaknya kan. Dah kata SMS. Kalau tak main short2 kata kita skema ke tak stylo-mylo kan....

"Ku stress sket2. Agak2 ko pe ending Dhia...? isk"

"Dhia baik dgn Zikir, pastu ngandung., tp pas bsalin mati. Mase tu bru zikir tau dhia sakit. Pastu sedih, nyesal, salahkan diri sendiri. Pastu semua tembelang pecah. Zikir suh mak dia n zetty blah...lalu hiduplah beliau dgn anak beliau saje...the end. OK x?

"Ni ko reka ke? Ada x ko rase mcm dorang kawen cross? Mak ku ckp dhia kene kenser, jahat ah mak mertua 2, nk je aku apa dia buat kene kat dia blik...kat anak2 dia, fadan muke...pastu antu raye panjattingkap umah dia makan2 korek2 mata ngan tgn dia sebelah..tp dia idup, pas2 dia pun busuk2, isk"

Aah, kene kenser. X ok eh ending tuh? Xpun dh blik penang antu raye pak boon dtg mkn dia. time tu sume org tau cite sebenar tp tlambat sbb dhia mati...

"ah apa la siksa dhia ni, tp smua laki ada possibility dpt dhia...ros tu amek je la rafi ke azmi da la"

Azmi nk kawen ngan Melly. Raffi la kot dpt Ros

"Xpon, ros kawen ngan zikir tp zikir pulak mandol, xpun kalau xmandol, manjang ngandung anak kena curi ngan antu...

Ko ni byk sgt tgk cite mengarut. Hahahahahah

Ah, sok ku kene habis tgk kan dhia..slalu mak aku je aku pakse tgk pastu cter kat aku"


"Xpn, meli n dhia bmadu...zikir xdpt ape, pasal rupanya dia saket...

Pastu hari raya semua bemaafan. Mak mertua dia plak nyanyok. Anak2 xjage, buang umah org tue sambil saket2"

Tp dasyat sgt la. Aku bace pun seram. Samada zikir dh kene mandrem ngan mak dia atau dia mmg bongok! hahahah. emo kejap..

"Alah, ku ni pengaruh cter kuat, 2 tgk sambil tenganga kdg2"

"Dia emo je maklom la 3bln koma, dia pulak dok mikir Dhia xlayan...aku rase patot la anak2 kene wal hal mak buat.Tp dr segi positip...mak nye 2 xjd pe, sempat tobat...kan awal akhir cter ada hadth ckp pasal tobat..."

Pastu diammm lame-lama...tgh2 malam eh da pagi..dalam jam 1.44pagi kot dapat SMS teman lagi...

Eh, ko punya tekaan da nk betol. Ada psl Dhia bermadu, mybe calonnye ros. Xsbr nk tgk ending!

"Hoh! pe btol ke? Mana tgk? da ade teaser ke? kau da tau ending nye?

Jap, mungkin bmadu ngan ros...tp time majlis kawen, ros n zikir eksiden lg...ros mati ke ape ke, zikir plak slamat tp kaki kene potong...last2 dhia gak jage zikir...erm jap, aku nak cakap mak dia ada dlm rombongan skali. Termati skali. Zeti plak muke parot2 cacat...

Tp kalau fokus dhia n zikir je, cmane ngan laki2 baek mcm azmi n terutama rafi...aku ke ko ke tina ke nak ganti?"

Daku xtau, tp ada sinopsis separuh cite ni. Separuh lg kene tgk esok....xthrill la klu dh tau. Hehehehehe...pandai la ko imagine, xsia2 tgk cite karut

"Eh, lupe nk ckp, terer pndai gak antu raye pak boon tu...pasal pndai maen hnset siap tepon2 bagai kan?"

"isk..siap cari sinopsis ni. Kau gugel2 coz xsanggup tnggu ending ke?

ku igt sok mesti episod laju2. Mane smpat nk tnjuk mak mati kene makan sumpah antu...ros nk berdrama lagi nak amek zikir..nk nyesal2...x dan...paling laju pn bole buat dhia kawen ngan azmi atau rafi. Zikir geget jari pasal tsasul emo crai talak 3...so lupekan je la rujuk"


Hahahaha, xlah ada kwn aku post dr mane tah sinopsisi tu. Tah ye tah tak. Xde keje aku nk cari. aku yakin mesti esok aku ada hal yg menghalang aku tgk episod last. sob3.


Ha...macam-macam andaian tuan director ni ko...Dah macam-macam lagi la. Last-last saya SMS rakan baru kejap tadi (2jam sebelum Citer dhia episod 30 start) cakap:

"Aku rase Dhia mati la...teraniaya sgt2 da...hmmm"

"aku syak dhia mati. Pasal dia salam2 zikir ckp halal mkn minum"

Rilax2...wpun aku nervous jugak ni. Ahhh...kite tunggu ptg ni


* Ok la...entry ni memang tak siap...tapi saja gatal nak published! Sebab duduk terkena 'bahang' dah nih...

* Kita tengok apa ending ye....

Ohhhhh

1 comment:

mizzura said...

Aku salah sorang xtgk..huhu...balik tumah pun..jeling2 je tv t...huhu...