Thursday, August 11, 2011

Cerita 5- 10 Ramadhan 1432H



Salam..yuhuuuuu!

Secara seluruhnya Ramadhan 5-9 saya sudah tidak sahur waktu pagi-pagi sebelum fajar menjelma. Apatah lagi kalau fajar siddiq...batal puasa aku. (apa kau cakap nih?)

Saya sahur jam 10.00 malam. Sahur lump-sump. Buka+ Sahur. Yeay! Bangun dalam pukul 5.15 pagi untuk meminum 2-3 teguk air untuk mengelakkan ke-gersangan. Kekeringan lah, lain macam pula sebut gersang-gersang ni.

Buka setiap hari semuanya kurma kecuali 1 hari yang saya sibuk buat lain jadi lain itu, saya berbuka dengan hasil tersebutlah. Habis jadi bahan menceriakan rakan-rakan keesokan harinya. Tapi tidak mengapa. Aiman tak kisah. Lagipun saya bukan pro. Kehkehkeh.

Selain itu, untuk minggu tersebut, hampir setiap hari ada popia basah. Mana tak basah sebab bazaar tempat parents meniaga terdapat 9 -11 kedai yang menjualnya. So gilir-gilir cari yang ngam. So far semua tak berapa nak ngam kecuali satu kedai yang jual popia tak basah (goreng). Harganya secara rata ialah 70sen seketul. 3ketul = RM2. Tapi ada yang semahal-mahal ialah 90sen seketul. (Oh! tak sangka aku ada mencapai harga 90sen seketul).

Minggu itu juga dihiasi dengan murtabak, roti metro dan juga kebab kambing, nasi ambang. Lain-lain? Hmmm...macam itu je kot yang saya makan.

Lain-lain menu sahur jam 10malam ialah Ayam Masak Telur. Takmau ayam ganti lain pon tak apo. Ikot suka kamu lewwwww. Sonang jek ni.

- potong isi ayam kecil-kecil
- goreng sehingga masak dengan bawang puteh seketul.
- angkat dan tos kan dari minyak.


- minyak lebihan angkat, tinggalkan sikittttt je
- masuk balik ayam dah masak itu

- masuk garam gula aji cili padi potong-potong, bawang besar dihiris-hiris...
- pecahkan telur sebiji
- goreng-goreng sampai hancur telur

- tabur black pepper secubit dua
- siap!

- if kamu nak letak sayur-sayur pon bole.


Memang camera tak memberangsangkan...ada sesiapa nak belikan saya camera tak?

* eh, tiba-tiba bagi resepi koboi lak! Selamat mencuba ya!

Ni ha. Nak tempek menu-menu yang dibuka sepanjang hari yang disebutkan di atas. Semuanya diperolehi HANYA dii bazaar berdekatan - Bazaar Ramadhan Kelana Jaya. Yang dekat Tabung Haji. Belum berkesempatan usha PARAM/BARAM lain. Apatah lagi juadah buffet-buffet.

Murtabak...RM2.50 Ayam/Daging...sedap..tapi belum boleh lawan murtabak pasar stadium..


Roti Metro...RM1.00 dicicah kuah kari...biasa saja...


Caramel Buah...RM3.00 sepotong besar...Biasa saja, rajin boleh bikin sendiri...


Kebab Kambing...RM4.00 seketol..OK juga..

Nasi Ambang berlauk Ayam...RM8.00...boleh cover 2orang makan..rasanya biasa saja..

* saya suka nasi ambang, terutama tang tempe dan mihun dan serunding dia...


Durian...supplier bawa di office 3GUNI. Boss suruh bawa balik seorang sikit. Saya bawa lah 5biji. Terima kasih dengan beg recycle Giant yang forever dalam kereta....LOVE Green!

Sebesar ini lebih kurang...suka saya, dapat durian mengkal...saya saja la pulun dengan Mama. Orang lain tak hadap mengkal-mengkal a.k.a mengko ni...


Tahun ini, nampaknya saya tiada apa-apa yang teringin sangat mahu dicari. Macam tiada mengidam apa sangat. Kalau yang mengidam semua hanya boleh dibuat oleh saya sendiri dihari cuti.

Tiada juga aktiviti terjah-terjah mana lagi. Belum ada yang sudi. Ecececece. Ku tunggu bawah pokok ceri ya dong! :-P

Lagi pula saya sedikit penat macam nenek-nenek sebab menyeru seruan kerajaan "1000 Langkah Sehari" demi kesihatan jantung. Hahahah...sebenarnya nak cakap dari kedai parents saya berjalan kaki ke bazaar. Kemudian balik semula ke kedai selepas sesi jalan-jalan usha makanan di bazaar (walau dah hafal berapa kedai jual popia, berapa kedai jual chicken wing, berapa kedai jual ayam percik, etc).

Balik kedai untuk menjadi model. Eh bukan. Jangan harap orang setinggi aku boleh orang tergerak hati nak jadikan model. Hahaha. Berjalan-jalan sana sini macam lipas kudung. Tak ada makna nak lenggang-kangkung Mak Limah busy-busy ini. Jadi tukang baca bill dan served makanan kepada customer, kadang-kadang sempat juga ambil order. Sempat jugajadi Tukang distribute kurma setiap meja sebelum waktu berbuka.

Tambahan pula trend customer sekarang yang gemar masuk 10minit sebelum waktu berbuka. Ha amik kau, time itu la baru order segala. And then expecting boleh terima makanan dalam masa 10menet. Tak sampai, bising-bising kata lama dah tunggu. Jemputlah makan kurma dan minum air dulu ya.

Kesian juga orang macam ini. Tiada kesabaran. Kamu masuk lambat. Orang-orang depan sebelum kamu tunggu steady saja. Terima kasih kerana memahami dan bersabar. Walau apa pun, terima kasih untuk semua customer, tanpa kamu apa la makna business kami. Ye tak?

Terima kasih juga kepada customer yang sudi call kami untuk booked tempat. Mereka ni bijak. Siap order terus menu apa yang nak. So mereka bole dapat on time la. Ini yg masuk waktu azan, time itu nak order..terpaksalah bersabar.

Macam mana pun, waktu saya menjadi lipas kudung adalah dalam sekitar 30minit sahaja. Hahahah. Sebab sebaik selesai semua customer dapat apa yang di order, kami bole slow down kejap. Boleh basuh pinggan, potong sayur-sayur nak top-up. Solat. Lap-lap meja

Sebaik semua sudah gendang-gendut tapi kecapi, kenyang perut suka hati, saya jadi mem kejap. Mem tukang kira di meja.

Alhamdulillah. Ada adik yang belajar di FIM time nak bayar cakap dekat saya "Sibuk betol akak hari ini?". Saya jawap "Tak boleh kalau tak sibuk. Orang meniaga kena sibuk. Itulah nak buat cover semua"..

OK, macam sudah melalut cerita saya. Tapi itulah antara rutin sepanjang 10hari Ramadhan ini. Baki hari lain tidak tahu bagaimana lagi. Harap-harap semua smooth.

Sekian.

Oh! Jangan lupa resepi atas nun.

No comments: