Wednesday, August 24, 2011

Niat



Trust me.

Tidak semua perkara yang kita niatkan akan menjadi. Semua ada sebab

Trust me.

Tidak semua niat baik kita akan dipandang baik juga oleh orang lain. Begitu juga sebaliknya.

Jadi apa yang boleh kita buat jika kita berniat untuk sesuatu kebaikan tetapi yang terjadi adalah sebaliknya pula?

1) Redha

2) Melihat ke dalam diri sendiri sebelum memandang ke arah orang lain. Cari semua kesalahan diri. Perbaiki.

3) Mungkin sesuatu yang kamu lakukan itu belum sampai waktu dan tempatnya lagi. Jadi niat kamu akan bertukar menjadi berlawanan dengan kehendak kamu sendiri.

4) Bersedia diri untuk sebarang kemungkinan kecewa dari niat tersebut.

5) Ingatlah bahawa Allah lagi tahu apa yang terbaik buat kamu. Setiap perkara yang terjadi adalah yang terbaik yang Allah lakukan. Contoh: Kamu nak sangat mak kamu belikan motosikal Cagiva dekat kamu. Kamu memberontak sungguh-sungguh. Niat kamu kalau mak beli Cagiva dekat kamu, kamu tidak lah menyusah-nyusahkan Mak mahu ke sana- ke mari berhantar lagi. Rupa-rupanya, kamu tidak tahu, jika dibeli kamu akan terbabit dengan sesuatu kecelakaan yang menyebabkan Mak kamu bersedih sepanjang hayat. Nampak tak?

6) Ingatlah, sesuatu akan diganti dengan sesuatu yang lain. Mungkin sesuatu yang terjadi kau rasa macam "Paaaaaaaaaaaaaanggg!!". "Pang" maksud saya di sini umpama macam gugur jantung mendengar khabar berita yang tidak enak macam itu lah. Tapi trust me, it will be better soon. Kamu kena tenang, kuat, tabah.

7) Jika itu memang rezeki kamu, tetap jadi rezeki kamu juga. Insya-Allah

8) Jika hari ini kamu disalah ertikan, mungkin orang yang sudah salah melihat kamu sebelumnya akan melihat sesuatu yang betul tentang kamu nanti. (ayat apa ni?)

9) Menghargai setiap perkara adalah penting.

Terima kasih.

No comments: