Tuesday, October 4, 2011

Raya @ Mundok, Thailand



Dalam signboard tulis "Mundok". Tapi bila sampai tempatnya some ada spell "Munok". Hahahaha! Whatever pun tidak kelihatan tikus mondok bersiar-siar keliaran di situ.


Sebenarnya bukan pergi beraya ke rumah sanak-saudara atau apa. Tetapi lebih kepada jalan-jalan cari pasal. Maklum lah raya setahun sekali. Balik kampung pun sekali setahun juga. Kesempatan yang ada tak boleh la dilepaskan begitu sahaja seolah-olah kucing comel melepaskan peluang melahap makanan di depan mata. (?). So kita mesti cari pasal sikit-sikit. Cari pasal bukan lah bermaksud cari gaduh. Itu main kasar nama dia.

Kami meronda shopping-shopping kecil-kecilan pada hari ke-3 hari raya. Hari Khamis. Sepupu cakap kalau datang hari Jumaat laaaaaaaaaaaaaaagi ramai gila. Happening habis. Ah! Aku malas nak pening-pening. Khamis redah. Esok kita tak tahu apa nak jadi. Ewwahh!

Perjalanan yang hampir 1 jam betukar menjadi hampir 2jam. Itu pun bertolak awal pagi pukul 10pagi gitu. Kalau lambat? Tak tahu lah berapa jam terperuk dalam kereta.

OK anak-anak, ini kambing. Macam mana bunyi kambing? Eemmmbekkkkkk!!

Sebab saya declare malas memandu di kampung, maka tugas driver dipangku oleh Abangah. Saya jadi Mem sudaaaaaaaa..hahahaha


Di manakah Mundok? Mundok terletak di sempadan Malaysia - Thailand. Dipisahkan oleh sebatang sungai yang kurang lebarnya sekangkang kera. (tapi tak nampak kera berjalan-jalan di situ pula). Dokat jo dik, tapi Mak Incek tak pandai berenang..jadi bayar bot saja lah ke seberang.

Maklom lah 1st time...poyo semangat. Mama tergayat-gayat takut tenggelam bot. Rm1 satu kepala ya. Sepupu saya cakap dulu 50sen seorang sahaja. Tak kisah la ya. Janji sampai. Dalam otak duduk fikir nak beli apa. (hahhaah! kau ingat duit kau banyak? awal bulan lagi ni weh....ingat-ingat nak survive sampai akhir bulan...)

Sampai saja, park la kereta di kawasan sekitar rumah penduduk kampung atau park sahaja laman terbuka merangkap "parking area". Sila turunkan kaki anda dari kereta dan berjalan sikit ke tepi sungai. Jangan risau kau kene tembak ke apa dengan abang senapang. Sebab ada tentera kita yang duduk jaga tepi sungai sambil nyanyi lagu "Ini lah barisan kita". (tipu aje, diorang duduk bawah pokok sambil pegang senapang jek!). Tapi beliau di-suspek mempunyai ciri-ciri lelaki kebiasaan - menegur-negur gadis-gadis. Kau jalan menonong aje sudahhh..hahaha!

Lupa nak cakap. Jalan-jalan di Mundok debenarkan sehingga sampai pukul 6 petang, OK. Tidak perlu ber-pasport bagai. Jadi tiada la orang keciwa melihat Mundok melambai-lambai dari tepi sungai sebab tak boleh lintas sempadan. Lalalalal. * Boleh lompat gembira-gembira sambil joget-joget Mak Inang

OK adik manis. RM 1 sekali lintas sungai sekangkang kera. So kalau pergi balik, sekepala RM2 lah! Seberang tuh Pasar Mundok lah tu...

Ada tudung-tudung dan telekung-telekung melambai dari jauh. (refer bulatan). Diorang ni suka lah nak membeli tudung-tudung express. Saya tak pandai lah nak pakai...

Sebenarnya, pekan Mundok bukan lah comel sangat. Sebab kan hari raya, maka suasana agak lengang ala pekan koboi sikit. Kalau tak, jangan harap nak lengang. Bergesel bahu, bersenggol-senggolan lah jawapnya. (kata sepupu yang tegar beronda-ronda segala ceruk mana yang ada).

Apa yang ada di sini? Tak payah imagine dia macam Jalan TAR atau Masjid Jamek. Tapi sudah cukup heaven untuk Makcik-makcik dan Kakak-kakak memborong baju-baju, kain-kain, tudung-tudung, telekung-telekung, emas celup, barang-barang rumah, periuk belanga, pinggan- mangkuk, flusk nasi , kasut-kasut selipar dan juga binatang-binatang. Lebih kurang macam itu lah.

That's it.

Sampai-sampai saja seberang, terus cari air...

RM1 satu. Air biasa atau ais blended...Nampak tak plastik dia itu? Makcik jakun nak...tak pernah nampak macam ini. Sebab itu tempek dalam WW yang lepas. U pernah nampak macam ini?

Setelah bergelumang-gelumang panas mentari di sini, semua pun puas membawa hasil tangkapan duit masing-masing. Mama membeli kain tudung, telekung dan barang-barang kedai.

Err...saya..saya cuma beli pinggan nasi yang seringgit satu dengan mangkuk RM2 satu sahaja. T__T. Dah tuh? Apa aku nak beli lagi? Saya bukan kaki shopping, tapi memang boleh shopping kalau mahu.

Periuk belanga 9 tingkat murah uuuuuuuu! Flusk nasi yang besar macam berniaga nasi lemak kalau sini (KL) cecah harga Almost RM50...tapi sana baru RM35. Wah!

Tudung-tudung yang kalau standard KL RM25 tetapi di Mundok boleh dapat RM15 sahaja. Kalau nasib baik boleh dapat RM12. (Yuyu dapat harga itu setelah peniaga dibodek-bodek oleh kakak Yuyu yang berkaliber. Ceit!). Yippiiiee!

Setelah selebet-selebet memikul barang-barang yang dibeli, haruslah perut lapar. Makan saja lah apa ada. Sebab kan kebanyakan peniaga masih diselimuti mood berhari-raya, memang tak banyak pilihan yang ada. Kami menikmati....


Mihun Jumbo

Nasi Air

Siap! Makan 7 orang RM27 sahaja. Auuummm!

Penutup cerita, macam biasa, ku tempek gambar sepam-dua nanti. OK?

* Lepas pergi Mundok pergi Rantau Panjang pula...yiihaaaaa! (aku jakun!)


Di Rantau Panjang....macam tempat lain tiada makanan sahaja aku ni, kan? :-P

Bye!





No comments: