Monday, November 14, 2011

Mengapakah Pilih Tarikh Best?



Salam semua. Amboi amboi amboi (stok Azwan Ali)...

Kan tarikh yang dikatakan "cantik" telah berlalu pergi. Apa lagi kalau bukan tarikh 11 November 2011 atau lagi nampak cun ditulis 111111. Ha amik kau! Triple 1 triple 1 you!

Banyak kenangan-kenangan manis tercipta hari itu. Dan terdapat juga kisah duka yang ditakdirkan hari itu. Salah satu tragedi menyayat hati yang berlaku :- (Tragedi rombongan sekolah & lori pasir). Semoga ahli keluarga terlibat dikuatkan semangat. Semoga yang terkorban dicucuri rahmat Ilahi dan ditempatkan dalam golongan beriman. Amiiinnn.

Kebetulan seperasan saya, bulan ini, kejatuhan tarikh-tarikh nya juga sesuai dengan harinya di mana orang suka pilih untuk buat kenduri-kendara sebab jatuh hari cuti (Jumaat untuk negeri-negeri tertentu, contoh: Kelantan). Walaubagaimanapun tidak terhad untuk negeri-negeri yang tidak bekerja hari Jumaat sahaja berpeluang untuk merembat, yang negeri lain pun boleh grab juga! Khabarnya ramai yang akad nikah pada 111111. Semoga berbahagia selalu dan semoga kalian menjadi satu-satunya pasangan kepada pasangan masing-masing. :-)

111111 @ 11112011
20112011 @ 201111


Mana cantik?


Lagi-lagi kan nak musim cuti sekolah ni. Lagi sakan tiap minggu ada kenduri kendara uuu...

Penuh kalender...
* pada 12 haribulan terdapat 3 kenduri serentak! Oh! 2 darinya adalah rakan sekelas di Teknik Klang, 1 lagi rakan sekolah rendah...kiciwa tak dapat hadir..


Jangan tak tahu ya puan-puan dan tuan. 271111 itu lagi indah. Jatuh 1 Muharram! Tahun baru Islam. Lagi mulia kedengarannya. :-)

Saya sendiri mempunyai banyak undangan perkahwinan rakan-taulan di bulan ini.. Belum lagi undangan untuk ibu-bapa saya (saya kan tukang drive bawa sana sini..hehehehe!). Ada yang dapat saya penuhi ada juga tidak. What to do? Hmmmm

Anyway, sesiapa yang memilih tarikh-tarikh cantik tentu berdasarkan pada ciptaan simbolik yang mereka diperkenankan. Kan?

Kalau bagi I, yang cantik 1406every year jek! Hahahah! Boleh?

Bluekkk!! Muntah hijau semua sebab aku mention tarikh lahir sendiri lepas tu cakap tarikh lahir sendiri best. Hadoi!

Apa sebab pilih tarikh 111111? Bila ramai memilih nampak macam satu kegilaan pula, anyway semua yang memilih ada sebab yang berlaku secara kebetulan.

1) Tentu saja kerana ke-unik-an susunannya. Orang Cina cakap "ada Ong" ma...

2) Senang nak ingat. Isk...apa kamu ini tua sangat kah? Tapi saya percaya, ramai lelaki tak romantik lega dengan pemilihan tarikh ini sebab mereka kurang daya ingatan bab-bab hari special. So harap macam next next year come, dia tidak akan ketinggalan (terlupa) membuat ucapan Ulangtahun terhadap pasangannga. Jadi tiada lah kena cop "Tak romantik" oleh sang isteri. Laps itu masalah lain pula datang - merajuk!. Tambah lagi suami tak pandai memujuk...lagi naya. Oh tidak! Memang isteri makan hati macam ini. :-P . Harap-harap betul lah pilihan dia itu. Kalau lupo jugo...apo nak dikato yo? Haihh! Kawen ajo lah hari Merdeka ka Tahun Baru ka (Public Holiday). Setel! Mesti lagi ingat.

3) Saja suka-suka.

4) Dah jatuh hari cuti, gasak je la. Kebetulan cantik pula.

Apa-apa pun jangan la taksub bebenar yo!

Selain itu juga, ramai baby dilahirkan tarikh ini. Yang semulajadi lahir tuh biasa la..kejadian alam. Kebetulan. Ketentuan. Yang di-plan?. Kira ketentuan juga. Ibu bapa saja memilih tarikh yang sesuai supaya kelihatan "cantik". Insya-Allah anak-anak yang lahir secantik satu-satunya juga hendakNya.

OK, tempek sesuatu buat renungan dan peringatan diri:-


Ustaz Azhar Idrus yang kelakar itu komen...
(erkk! saya pasti sebenarnya kebanyakan memilih tarikh tersebut hanya sekadar suka-suka dan untuk menimbulkan ke-unik-an untuk sesuatu acara/kejadian)

Pelamin in Pinky theme...

Hanya satu kenduri sempat dihadiri pada minggu ini - Kenduri May (lebih 15 tahun tak bertemu mata) di Bukit Jelutong...
(sempat snap pengantin perempuan sahaja, pengantin lelaki nya tak mari lagii...)

* Selamat pengantin baru bagi yang selamat mendirikan rumah tangga.
* Selamat menjadi ibu bapa mithali bagi yang menerima cahaya mata.
* Dan tak lupa, selamat hari lahir buat KAMU yang menyambutnya di bulan November. Lebih-lebih lagi yang lahir 06th Nov 2011 (you know who you are. eh iye ke?). Semoga sentiasa berbahagia, dirahmati Allah dunia akhirat. Aaamiin.

No comments: