Wednesday, August 29, 2012

Explorasi Raya 2012



Assalamualaikum.

Alhamdulillah dah pun 11 hari kita menyambut Aidilfitri. Ehem. Orang kita rayanya sebulan ye? Baiklah. Elok lah kita-kita saling kunjung mengunjung merapatkan silaturrahim. Insya-Allah hubungan yang ada akan terikat kuat dunia akhirat.

Persiapan Aidilfitri serba serbi sekadar mampu. 

Baju kurung 3 pasang RM100..dekat Subang Perdana jek..

Ini pun Alhamdulillah sempat juga balik kampung. Even Mama & Abah tak berapa segar tapi masih boleh bertahan. Balik kampung hari Sabtu pagi. Jalannya? Jangan dicakap. Sangkut di Karak hampir 2jam dengan kelajuan kurang dari 20km/j. Harap maklum. KURANG ya. Otot betis saya boleh membesar bagai johan kalau begini hari-hari.


Ku harungi kesesakan ini...gigih ni. Nak raya punya pasal kan...

Sebab sesak sampai orang boleh lalu lalang jalan kaki, pak polisi juga tidak ketinggalan melayangkan surat cinta buat orang yang menggunakan emergency lane.

Fuhhh...memang ini lah pancaroba balik ke Kelantan. So, kepada sesiapa yang pasangan orang Kelantan tuh harap tabahkan hati. Kalau tak tabah jawapnya pasangan anda menangis tak dapat balik kampung setiap tahun. Kesian tau? Hahhah! Tak apalah, asal sayang semua sanggup redah, kan? Hahahah

Kami bertolak jam 9.30 pagi dari KL. Selamat sampai sana 7.30malam. Sesuai sangat lah. Waktu berbuka bersama keluarga di hari yang terakhir dalam bulan Ramadhan. MAsak juadah raya? Langsung aku tak peduli. Teruk betul punya cucu. Tapi Mek dan Mokyah dah ready dah sebenarnya.



Hidangan tapai dan nasi dagang penyedap perut dipagi Aidilfitri

Sudah rezeki, masih ada durian di pohon Ayoh tanam

Raya pertama memang tak ke mana cuma menjelang malam baru bergerak beraya ke rumah wajib-wajib - Rumah level nenek and atok saudara. Senior level lah.
Sempat lah malam itu bergambar sikit-sikit, 

Aidilfitri tahun ini memang tak meriah mana. Nak berjalan pun tak meriah. Sebab Abah tak berapa boleh berjalan akibat Cellulitis. Tapi tak meriah-meriah pun sampai raya ke 5 juga kamu bertenggek di kampung. Hidup udara nyaman orang cakap...Hahhahaha

Raya pertama sampai 8 round saya makan. Semuanya nasi. Patut lah 'mangkuk tingkat' di pinggang macam menunjukkan prestasi memberangsangkan.

Kesempatan ini saya menyusun 10 jari andai terdapat kata-kata yang menghiris hati, kelakuan yang merentap jiwa dan sebagainya. Semoga kehadiran lebaran membawa sejuta keinsafan, kenikmatan, keberkatan dan kerahmatan buat kita. Aaamiin.



No comments: