Wednesday, August 8, 2012

Nak Jadi Derhaka Bukan Susah Kot Rasanya


Assalamualaikum...

Mula-mula nak tanya siapa yang tengok cerita "7 Ramadhan" yang duduk main kat TV3 malam-malam? Sedih dan geram kot. Kan? Derhaka.

Ha..Saya bukan nak ulas pasal drama bersiri tersebut. Saya cuma nak cerita apa yang saya tengah fikir.

Difikir-fikirkan balik adengan derhaka (ke durhaka?) sangat lah mudah terjadi. Terjadi sama ada sengaja atau tak sengaja. Banyak juga yang menyumbang ke arah berlakunya kejadian ini.

Orang kata kurang didikan. Tapi tak juga, kadang-kadang didikan tip top marvellous habis tapi jadi juga.

Sekarang nak bagi list contoh derhaka yang sengaja atau tak sengaja. 

1) Ibu-bapa mungkin boleh jadi penyumbang derhaka diri anaknya secara tak sengaja apabila membuatkan anaknya tersepit dicelah-celah dan jadi bingung memenuhi kehendak ibu bapa. Anak mungkin tak menderhaka kepada ibu bapa nya tapi dia mungkin menghadapi situasi derhaka tak sengaja dengan suaminya (jika dia anak perempuan lah) kerana perlu memenuhi kehendak ibu bapanya.

2) Suami mungkin juga boleh menjadi penyebab derhaka. Memang benar apabila seorang wanita berkahwin, dia harus mengikut arahan dan kebenaran suaminya. Kalau dapat suami yang menyuruh isterinya menjauhkan diri dari keluarga perempuan, apakah yang pihak perempuan boleh buat? Pergi nangis tepi katil atau tepi langsir kot? Hahaha

3) Isteri pun boleh buat suami jadi derhaka. Bukan suami derhaka dengan isteri lah. Tapi suami derhaka dengan ibu bapalah. Sebab mungkin tindakan isteri akan menyebabkan mertua terguris hati. Dapat pula suami yang jenis ikut telunjuk isteri sahaja. Mungkin mengakibatkan ibu-bapa suami sakit hati atau terkecil hati. Dah kena cop derhaka.Tahu tak terdetiik kecil hati dalam diri ibu bapa akibat perbuatan anak-anak pun da kira derhaka? takut tak?

4) Sebenarnya seorang perempuan/lelaki mempunyai peratusan yang sama tinggi penyebab derhaka kepada pasangan masing-masing apabila dia bersifat Queen/King control. Keadaan ini akan menyebabkan pasangan selalu berada dalam keadaan tersepit. Sebab itu perlunya tolak-ansur dan sifat understanding. Ketahui lah pasangan kita memerlukan sokongan dikala tersepit. Macam mana mak bapak kita tak terasa hati dengan kita? Cuba kalau kita dah tua anak buat kita macam tuh? Macam mana?

5) Situasi/Occation yang boleh buat orang derhaka dengan orang tertentu seperti suami dan ibu bapa ialah situasi musim raya. Masing-masing berebut bertekak nak balik kampung masing-masing. Kata sepakat tak jumpa terus end up dengan perang dunia ke 18. Suami tak apa lah. Allah mana ada cakap Suami derhaka dekat isteri. Tapi yang pastinya Allah laknat isteri yang derhaka dekat suami jika suaminya betul. Lain lah tak patuh benda yang salah. Lain cerita

6) Berbalik semula. Ibu bapa mungkin penyebab anak derhaka akibat sikap mereka sendiri. Mungkin ada ibu bapa yang suka membanding-banding kan anak-anak. Suka memaki dan sumpah seranah anak-anak apabila marah, selalu menghemburkan kata-kata yang tidak baik kepada anak umapanya "sial, celaka etc". Kata-kata yang keluar adalah doa. Kalau selalu menyebut tak hairan la anak itu membawa kesialan dan kecelakaan kepada diri sendiri. Sebab itu lah kot ada kita tengok anak-anak tak jaga ibu bapa, hantar ibu bapa ke rumah orang tua, tinggalkan dekat tepi jalan dan entah mana-mana. Mungkin juga ini karma?

7) HAaaaa..ini derhaka paling tak bahaya kot. Derhaka dekat resepi masakan. Apa jadi kau tanggung sediri. Hahahah! Itu lah kau...resepi orang bagi lain kau tak ikut. Buat macam expert jek..

Sekian. Banyak kot contoh nak bagi. Tapi cukup lah yang ini sahaja.

Solution yang aku boleh fikir untuk elak derhaka:

1) Jadi seorang yang memahami dan peka.
2) Jadi penyokong yang baik
3) Mengamalkan sikap tolak ansur dan tolong menolong
4) Cuba cari penyelesaian bersama-sama. Laksanakan bersama-sama. Contoh kalau kita tengah cari pasangan, haruslah bersedia menghadapi segala apa masalah pasangan kita. Kalau tak boleh tolong selesaikan, tolong jadi penguat semangat penyokong dari belakang pun tak apa. Jangan pula bila senang kau datang, bila susah kau tinggal. Apa punya hubungan kau tengah reka ni?
5) Jadi batu kayu kot...tapi Tanggang derhaka dulu baru jadi batu...macam mana ni?

Hmmmm
* raya nak dekat...da start ke bergaduh nak balik beraya mana ni?

Trimas...

1 comment:

shuhada said...

derhaka yg no 7 tu nak buat aku tergelak, hahahaha