Monday, May 23, 2011

Kerana Dia Aku Ada. I Love You.


Hmmmmmmm...sedut nafas dalam-dalam. Nak ambil feeling. Haaaaaaaaaaaaaaa (tarik nafas dalam-dalam).

Dia sangat aku sayang. Sangat. Dia sangat baik. Hati sangat murni. Sangat sabar. Tidak pandai marah-marah. Seingat aku tak pernah sekali dia marah sehingga aku kecut-kecut. Tapi kenangan dikejar hanger aku ingat. Tapi bila kena libas -- "alahai" je rasanya (nak lagi! Eh...acah jek!). Tapi aku tahu dia marah.

Muka dia selalu tenang. Selalu. Walau kadang-kadang kelihatan penat. Dia tetap tenang. Tetap steady. Walau aku tahu kadang-kadang dia sedih, hati kecewa, tapi dia tetap tenang. Relaks. Macam tak ada apa-apa. Tapi aku tahu dalam hatinya tidak tenang.

Sumpah aku cakap. Antara perkara aku tak boleh nak tengok wajah dia bila dia bersedih. Bila dia nangis. Bila orang menyakitkan hatinya, melukakan hati nya serius aku rasa nak balas balik. Aku terfikir kenapa orang sebaik dia tapi dilayan begitu. Takdir? Atau kehadirannya tiada membawa erti? Tidak layak ke jika dirinya dihargai?

Dia sangat sayang kami. Dia sangat menolong kami walau kadang-kadang dia bukan tahu mahu tolong macam mana pun. Tapi dia akan cuba semampu daya dia.

Sewaktu aku kecik-kecik. Time tuh aku gerenti aku comel (OK saja nak perasan, kau apa hal? :-P). Errrrr...yang baca jangan tersinggung. Kan aku cakap dulu-dulu. Sekarang aku confirm punya takkan comel macam dulu. Fine?

Aku rajin pergi sekolah. Apa-apa keadaan pun aku rajin. Sebenarnya bukan sangat rajin belajar. Tapi lebih kepada sangat rajin bermain, bercakap-cakap macam takde butang "STOP" dengan kawan-kawan. Main sep-sep tiang. Main AEIOU lepas tuh action jadi patung aksi mulot ternganga (lepas tuh sudah! lenguh mulot aku nak tahan...kantoi!). Main kejar-kejar. Macam-macam lah yang kau boleh bayang. Kalau kau bayi 80-an kau tahu lah suasana nostalgia kita-kita (untuk kite-kite aje!) time tuh.

Time tuh aku darjah 2 Siantan Sekolah Kebangsaan Kampung Melayu, Kluang, Johor. (OK..siapa ada sini sama sekolah dengan aku? Jom sep tangan sikit! Yeayy!).

Aku demam. Tapi pergi sekolah. Berkeras nak pergi sekolah. Then sampai sekolah aku tidur jek. Kawan-kawan aku semua bagi pinjam buku masing-masing dekat aku supaya aku balik boleh copy latihan cikgu bagi. Sweet gila kamu semua walau time tuh kecik-kecik lagi. Prihatin! Touching je rasa.

OK, nak jadi kisah, bila balik rumah (petang tuh tak larat dah nak pergi sekolah agama) aku mengadu dekat mama banyak kerja sekolah. Jadi aku taknak tidur. Aku nak buat homework. OK, mama angguk. Duduk sebelah aku teman aku buat homework sambil meniarap. (aku tak suka pakai meja. Aku suka tegolek-golek jek. Poyo. Bajet santai ah tuh). Tahu-tahu tertidur.

So teka apa jadi? Mama yang tolong buat kerja sekolah aku. OK, tuh tak apa. Biasa lah kan, budak-budak kan asal buat latihan jek...asal ada gambar ke apa semua nak balun warna. Konon cantik. Tapi sebenarnya habis celoreng-celoreng. Kejap hala ke kanan, kejap kiri, kejap ke atas, kejap senget. (boleh korang imagine?). Kalau yang buku tuh latihan 'tulisan'....part bawah sekali, dalam 2-3 baris terakhir, mesti biarkan kosong sebab nak buat corak boombastic supaya esok boleh tunjuk kawan-kawan. Siapa cantik lagi, kita tiru design dia nanti. (Comel..comel...aku suka).


OK, Contoh corak dekat kaki mukasurat buku sekolah. Tapi bukan rupa macam ni. Sebaba colour dekat meja saya ni limited. Tumpul dan entah apa-apa..jadi ini je la. Buat tak sampai seminit. Mungkin kurang dari setengah menet. Entah!



OK melalut. Yang part warna-warna mama tolong warnakan hari aku demam tuh. Kiranya kerja sekolah aku dah jadi macam kerja sekolah mama lah. Aku tengok aje. Kang cakap:

"Mama...badan huruf "K" tuh tinggikan sikit...baru cantik. "J" kasi gulung sikit lagi. Baru comel".

Macam-macam ah.

"Mama, yang ini nak warna purple...lepas siap...pakai warna putih atas dia"

(Bajet nak soft lah tuh)

"Yang ini nak warna Merah pekat semua. Tapi dekat bawah nak bagi alas dengan warna putih. Nanti jadi pink-pink sikit.

(Maklum lah pensel warna LUNA saya ada 12 batang jek. So kena kreatif la nak combine-combine warna bagi dapat tone lain. Amacam? Jiwa seni tak aku? Hahahah!

Then tengah bagi "arahan" dekat Mama, aku tertidur. Bangun-bangun tengok katak aku warna Purple! Mak datok! Not my taste katak purple. Aku nak warna coklat + hijau-hijau. Aduh!

"Mama...mana da katak warna purple. Dia warna coklat-coklat...lepas tuh hijau-hijau sikit. Baru cantik" "Ala...purple lagi cantik la." "Tak mau...nak coklat jugak."

OK, aku pun padam balik purple dan buat warna aku suka. Mama tak marah pun. Sabar betul dia dengan anak comel dia. Eceh!

Walau mama tak sekolah tinggi, tapi dia cuba juga faham aku cerita apa pasal aku belajar. Aku suka.

Masa sebelum aku tadika, Mama duduk ajar A,B,C 1,2,3 langsung aku tak nak ingat. Hish! Menyesal. Sebab bila time mama layan hindustan kan ada sarikata kan, so aku tak pandai baca. Sudahnya sepanjang cerita aku tanya Mama.

"Mama, dia cakap apa?"

Mama pun jawap. Tapi time dia feeling-feeling...kalau aku tanya..jawap dia

"Hish...Mama nak tengok ni. Orang ajar ABC ajar baca tak mau."

OK..OK...sebab curious sangat terpaksa aku belajar membaca. Terkedek-kedek. Baru baca separuh je sarikata dah hilang dah. Kena tanya Mama pulak...

"Mama...tadi lepas berkataan Walaupun apa dia cakap?"

Mama jawap. Kekekeke! Baik betul. I love you!

Actually...banyak sangat Mama jasa kepada aku. Actually kepada kami adik-beradik. Tak upa jasa dia dengan Abah (suaminya), Mek&Ayoh (Parents dia), Adik-beradik, etc.

Kalau nak dihitung...Ya Allah, aku tak daya mahu sebut semua momen-momen dia. Isk...aku touching dah. Bergenang saja rasa.

I wish Mama selalu happy. Tak susah-susah buat apa dah. Sebab dah terlalu banyak dia buat. Aku rasa sudah sampai time dia duduk berehat. So anybody out there nak bagi gaji saya 5 angka tak? Please...hati saya murni nih. Hahahahah! (gilo gapo kau nih?).

OK, semoga Mama dikurniakan kesihatan yang baik. Dipermudah dan dipermurah rezeki, selalu tabah hati. Selalu kuat menahan segala macam hal-hal yang tidak elok. Sentiasa bahagia dengan orang-orang sekeliling nya. Kak Long dan adik-adik tahu, kalau nak balas setaip satu segala pengorbanan Mama, mesti tak mampu. Mesti tak daya. Kami mahukan yang terbaik buat Mama.

OK, stop dreaming now.

So to U all, appreaciate your Mama, Ibu, Emak, Ummi, Mummy etc. Tak akan rugi apa-apa. Lihat lah kepada diri kamu sekarang, semuanya jasa dia membesar kamu dengan berkat kesabaran, dengan penuh ikhlas, tanpa merungut. So why kamu yang dah besar panjang lebar suka merungut-rungut? Tak fair kan?

OK lah...entry ni dah stop banyak kali. Sejak before Mother's Day lagi. Sampai lah Mother's Day dah lepas 2 minggu! Punya lah saya rasa saya busy. My bad.


Hadiah Sempena Mother's Day buat Mama. Patut nak belanja makan. Tapi tak sempat. Hope she like it. Sebenarnya ada dua. Satu lupa nak snap sebab beli hari lain-lain. Nak beli yang warna ceria-ceria kang kena marah pulak nanti. Saya ni bad taste hal pilih memilih nih..huhuhu



Bawa balik untuk Mama ini sahaja. Itu pun bukan sempena Hari Ibu. Tapi Hari yang lewat juga...

Untuk ibu-ibu atau bakal ibu-ibu luar sana. Kamu sangat istimewa... :-). Tak kira hari apa pun, kamu layak dihargai selayaknya. Cuma tanda memperingati jasa kamu, satu hari dipilih untuk meraikannya. Mana tahu mungkin ada di luar sana yang sangat sibuk sampai terlupa ibu-bapa dia. Bila dengar iklan time dalam kereta ke...time tengok TV pasal hari ibu, terdetik hati dia nak call Ibu dia? Kan?

If ada antara kamu yang telah kehilangan Ibu, jangan lah bersedih pulak. Hulurkan doa buat Ibu mu. Bukan hari ini saja, tapi setiap hari. Tanpa jemu seperti tidak jemunya Ibu kamu melayan karenah kamu. OK? :)

(OK...merepek panjang aku nih. Blah!)


Photo di ambil dari suasana Hari Raya yang tahun berapa tah...kembang kuncup aku dalam gambar...hahahah...zasss! jek

I LOVE YOU MAMA...MUAHHHH! WE LOVE YOU MAMA!

Full stop (.)

No comments: