Wednesday, May 25, 2011

Pergi Sekolah Macam Mana?



Hari itu. OK. Bukan hari yang hari tuh yang baru. Tapi hari yang dah berapa minggu berlalu. Kan ada satu ketika everyday hujan lebat jek kan time balik. Then on the way nak balik rumah, time lalu jalan yang under construction tak sudah-sudah tuh...

Saya nampak ini...



Hmmm...kamu boleh nampak apa yang saya nampak? Oh! Bukan bontot Myvi putih depan saya tuh. Itu saya kisah apa. Hahahaha

Ada Pakcik melintas jalan naik basikal sambil bawa anak dia dekat tempat duduk belakang. Baru balik dari sekolah. Meredah hujan yang bukan nya renyai. Lebat! Tengok betul-betul...


Demi kewajipan, meredah hujan pun tidak mengapa..

Teringat dulu-dulu time saya kecil-kecil. Saya bukan lah dalam kalangan keluarga yang susah sangat pun sebenarnya. Makan pakai semua cukup. Cuma kenderaan yang selesa tiada. Sebab keluarga tak berkereta. Ibu bapa tidak pandai memandu. Cuma ada motor. Tapi itu cerita dulu lah. Sekarang saya yang jadi driver...hehehe

Kecik-kecik dulu, time sekolah dekat Kluang dari darjah 1-3, saya pergi sekolah Abah hantar. Tak pun ayah kepada kawan saya, Marina merangkap jiran saya ambik dan hantar kami pergi sekolah. Kalau hujan, pakai baju hujan. Entah berapa banyak baju hujan saya ada entah Mama belikan. Kadang-kadang kasut tanggal simpan dalam plastik sumbat dalam beg. Bila sampai sekolah baru pakai kasut dan stokin. Kadang-kadang hujan stok heavy gila, pakai baju senaman pergi sekolah. Bila sampai sekolah baru tukar baju. Mana ada aku kisah. Janji seronok pergi sekolah. Tapi kadang-kadang time kecik-kecik dengar kawan-kawan cerita pergi cuti sana sini naik kereta aku jeles dalam hati. (Sebab destinasi yang mereka jejak hampir semua aku tak pernah jejak. Kasihan kadang-kadang). Sebab mereka ada kereta dan boleh move sana sini dengan mudah. Tapi time tuh otak aku tak cerdik lagi. Apa-apa hal pun aku tak kisah sangat lah, janji aku boleh main-main dah best dah.

Bila aku darjah 4-6, aku pindah sekolah dekat Selangor. Sek Keb Subang. (Okay...siapa sekolah sama aku? jom sep tangan). Pap!

Time ni kami dah pindah TUDM Subang. So aku pergi balik sekolah Kebangsaan dan agama naik van. Bayar RM25 ke RM30 sebulan. Lupa dah.

Time sekolah menengah, time awal-awal form 1, aku still duduk TUDM. So naiklah bus TUDM pergi SMK SS17, Subang Jaya.

Then abah bersara awal, so kami pindah duduk tempat sekarang ni. Dari lepeas pindah till form 3, aku naik bus sekolah jugak. Bus Ah Chai kami panggil. Awal gila bus ni sebab dia buat banyak trip ke sekolah lain juga. 5.30pagi aku mesti terpacak tunggu bus. Lambat tinggal! Kalau dah tertinggal alamat kena naik bust Intrakota (time tuh) lompat-lompat lepas tuh tukar naik Metrobus turun depan Subang Parade. Fuhh!

Naik form 4 till form 5 aku duduk asrama. SMT Klang. So time minggu balik kampung biasa memang naik bus je la dari Hentian Bus Klang sampai umah ku.Tak pun naik komuter. Setel! Dulu bus pergi mana aku hafal lah. Harga tiket pun tahu.

Even bila aku sambung belajr di Shah Alam, aku still pakai pengangkutan awam mengangkut segala aku nak angkat. Cuma kadang-kadang Abah ambil juga aku. Heheehe

Errr...nampak macam entry ni macam entry mengimbau kenangan. Ya Allah, serius saya perasan diri saya sangat suka mengingati kenangan. Diri saya sekarang terbentuk dari hasil-hasil yang saya lalui dalam kehidupan. Tersenyum sendiri kadang-kadang.

Bye.


No comments: