Monday, July 25, 2011

Cubalah Belajar untuk Taat

Kehkehkehkeh!

Dah macam tajuk lagu Krisdayanti (KD) "Cobalah untuk setia" saja.

Tapi bukan nak cerita pasal setia itu.

Taat.

Maksud nya mengikut kata.
Dikatakan bahawasanya seseorang yang taat itu 'lurus'. Lurus itu bagus tapi kalau dah jadi 'lurus bendul' dah tak macam berapa nak bagus dah. Lurus bendul itu mudah dikawal dan amat bernasib-baik kalau bertemu dengan orang yang tidak mengambil kesempatan.

Tapi kalau orang lurus bendul ditemui oleh makhluk yang suka mahu ambil kesempatan, memang kasihan. Kena buli forever atau mungkin selalu digelakkan orang. Sebab itulah ada Satria yang menyelamatkannya (apakah kau merepak?)

So, jika kamu jumpa orang yang "lurus bendul" sila lindungi dia dan ajar dia protect diri. OK, lurus bendul tidak bermakna orang itu bodoh, okei?


Tapi jangan lupa ye anak-anak sekelian. Sifat taat itu sifat mahmudah. Sifat terpuji. Allah suka. Tahu?. Ececececece. Tiba-tiba aku tukar jadi ibu.

Taatlah kepada ibu bapa mu selagi ianya tidak salah disisi agama. Taat lah kepada suami mu selagi ianya tidak melanggar syariat Islam dan memudaratkan. Lawan perkataan taat ialah derhaka ye puan-puan. (eh? aku dah bertukar jadi siapa pulak ni?)


Ok blah cepat!

Contoh ketaatan ialah ketaatan kepada resepi. Hahahhaah! Dan kawal lah sifat sabar yang melonjak-melonjak nak menderhaka. Kehkehkeh! Baiklah untuk menutup sesi habiskan barang-barang mem-baking, maka saya sudahi dengan ketaatan dan kawalan sistem pembakaran yang baru saya tahu nak guna-pakai. Kasihan. Lepas ini tiada lagi dah kot. Kata nak puasa dah...huhuh...


APAM DOT-DOT yang tak dot-dot

Mudah, tapi leceh nak men-dot-dot..Eden dot-dot pakai straw jek..plastik nak buat piping takdek!



Warna-warna yang dipilih..

Tuang dalam cup. If nak letak filling coklat ke jem ke, letak bancuhan half dulu, letak filling, kemudian tuang lagi banduhan, okeh?

Kukus lah ia selama 15-20 menet. Diikat tutup kukus adalah untuk memerangkap air wap dari jatuh lalu menghujani apam dot-dot kamu itu... (sepanjang hidup, ni la 1st time guna periuk kukus ni. Pinjam Mama punya)

Bila siap...

Dot-dot dan rakan-rakan nya yang tak berapa dot-dot dah..

* Saya tak suka rasanya kenyal dan menyesal tak letak filling sebab dia macam agak tawar. Kawan saya cakap next time letak soda bikarbonat sesudu..BAIKLAH...

And again, saksikan
BAHULU GULUNG yang tak digulung. Kehkehkeh! Memang senang, ada cerita dekat entry yang baru saja lepas. (Geng "enjoy cooking")


Seletkan jem atau apa-apa yang boleh diselet...

Hujan-hujan, minum teh O dengan dia, tengok TV, nyaman nih...Terbaekkk!

Potong-potong dan susun lah...jemput semua makan. Kuih bujang je ni..ececeece

Dibuat semula sebab pembaikan strukturnya. Saya nak kurang kan tepung supaya dia tak padat tapi soft sikit. Itu saja. Hehehee

Seterusnya, mari berkenalan dengan...


BROWNIES WITH CREAM CHEESE MARBLE.


Ini pun mudah. Sonang dan moist-moist ni. Resipi elok kamu Google. Yang penting sila TAAT eh...hehehehe.

Panaskan oven 175 Celcius okeh...


Cairkan butter 250g atas dapur api slow (saya kurangkan ke 3/4 buku). Dah cair, off api lah. Masukkan serbuk coco 1 cawan (I pakai cawan sukat 240ml yang macam sudu tuhh..RM3.90 se-set kat Giant. Pergi beli...yeayy!) Kemudian masuk kan 1/2 cawan susu (I pakai dairy milk dutch lady jek). Kacau-kacau. Bekas lain pakai whisk godak telur 3biji+ sula. Masukkan dalam bancuhan dan kacau. Kemudian masukkan sikit-sikit 1 1/2 cawan tepung gandum yang diayak bersama 1 sudu baking powder. Masuk sikit-sikit dan kacau. OK. Last masuk esen vanilla. Kacau lagi. Yummy

Lapik kertas masak, bagi terjuntai, Nanti siap senang nak tarik keluar. Tuang kan dan tinggal sikitttt jek untuk nak buat marble konon-konon-nya..

Dengan kuasa oven api atas dan bawah, bakarlah 20 minit gitewww (atau sebelum bau hangit keluar)...Tadikan panaskan 175 kan, time bakar saya turunkan ke 150Celcius.


Sementara bakar-bakar boleh prepare cream cheese dia. Cream cheese putar sampai gebu (I pakai 1/3 dari cream cheese yang berat 250g tuh jek).. Masuk gula kurang secawan (ikut suka lah, kalau u all kuat manis, letak lah lebey- tapi jangan lebey ah! Kang boleh potong kaki... :-P) Last dah gebu, masuk telur sebiji. Pukul lagi sampai sebati. Bila kek masak, keluarkan, dan tuanglah cream cheese yummy anda ituh..

Masih ingat dengan bancuhan coco yang saya suruh tinggalkan sikit itu? yang itu patut dilarik-larik atas tuangan cream cheese anda supaya nampak macam marble.


Contoh lorek-kan yang di Google: SINI

* Kesalahan saya: Kek saya menaik ditengah, tepinya rendah. maka semua cream cheese saya turun ke tepi-tepi. Uwaaa. So tak dapat menutupi puncak tertingginya ituww (ayat mengada)


HAsilnya (abaikan bahulu lapis di atasnya itu). Boleh ajak suami ke mak ke mak mertua ke duduk makan sambil layan cerita dekat TV sambil komen kek kamu OK ke tak. Kau senyummmm jek semua. Tak apa. Hahahaha


Cream cheese yang berlari-lati berkumpul di tepian...huuhuh

Bila dipotong, cantik jek. Mois jek. Anyway kena belajar lagi ni.


* sekian Terima Kasih.
* Ingat ya, taat itu penting. Kemudian kalau tak ikut resipi nama dia bukan derhaka tapi bersifat 'inovatif' - memperbaharui resipi konon-konon menjadi semakin baik. (hahaha..boleh gituh??)
* Selamat mencuba...(ada ke nak cuba nih??)

Dan salam "PRA- RAMADHAN"

No comments: