Thursday, July 28, 2011

Gebang Pendek: Biasa la, dia tak Kahwin Lagi


Ehem...sejak beberapa ketika ini, blog ini kelihatan sudah bertukar seperti blog makanan (adakah blog berkongsi resepi? Not yet). Tapi boleh consider blog seseorang yang sedang dalam ke-taksub-an belajar membuat sesuatu didapur tertutama yang berciri manisan yang lebih berciri ke bentuk kek.

Baiklah. Saya bukan nak cerita pasal kek. Nak cerita sikit pasal hal pagi tadi.

Maklum lah kan, kita beberapa hari lagi nak melangkah ke penghulu segala bulan - Bulan Ramadhan yang Mulia. Pagi-pagi datang, officemate saya (yang semuanya adalah lelaki Muslim) tanya

Encik Din tanye:

"Long, baju raya dah siap tempah dah ke?"

Saya balas.

"Tak ada nak menempah-nempah mana sangat lah. Dah buat awal hari tuh. Dah tak baju raya dah pun. Belum raya sudah pakai dah. Tak berapa kisah sangat lah"

Lepas itu tanya lagi.

"Tak ada beli-beli ke? Kan baju orang perempuan sekarang macam-macam. Duduk biji-biji kat tangan lah, kat leher lah. Ada permata bagai"

Saya jawap

"Hahahaha..memang pun. Saya tak berapa sangat baju-baju ni. Biasa-biasa aje. Lagipun baju orang perempuan mahal-mahal semua bila nak dekat raya ni. Semua stok baru. Tak kuasa pula nak beli baju sepasang RM200 - RM300. Itu boleh tempah 5-6 baju punya upah tuh"

Dia geleng sambil senyum (duduk bayang baju perempuan yang fesyen macam-macam. Hahahah. Mesti dia duduk geleng-geleng memikir wife dia dan anak perempuan tunggal dia nak melaram baju apa. Kata bonus baru dapat. Terima kasih bos. Macam tahu-tahu saja.

Lepas itu En Dzul yang punya anak 3 menyampuk:

"Dia tak apa Din. Dia tak kawen lagi. Kau tunggu nanti bila dia kawen, nak macam-macam nanti. Baju sedondon lah apa lah. Hahahaha. Itu belum kira fesyen tudung lagi"

Saya sengih saja. Dalam hati aku "cakap berdasar pengalaman la tuh! kikikiki"

Se preparation raya kamu-kamu macam mana? (hahaha..puasa belum mula woii!). Alhamdulillah juga, rasa bertuah juga bila rupa-rupanya sini style-nya bonus 2 kali setahun. Generous bos saya ini. Semoga company ini terus success melayari bahteranya. Ececece. Boleh la saya menumpang mandi. Eh tak. Menumpang mencari rezeki..

Bye.

* psstt: Apa benar kah nanti aku begitu kalau sudah ada suamu dan anak-anak? Hmmm...

No comments: