Wednesday, July 13, 2011

Tiada Potong Kek, Cuma Masakan dari North Eastern Thai Saja



Burp! Panjang nya tajuk...



Mula-mula nak cakap "Selamat Ulangtahun Kelahiran kepada Abah yang ke 56 tahun. Semoga dikurniakan kesihatan yang baik, dimurahkan rezeki, dikuatkan iman, berbahagia di samping orang-orang yang disayangi. Semoga dalam ruang keberkatan dan kerahmatan Allah selalu. Aaamiiin."

Yes, semalam Abah punya birthday. Plan to celebrate with something-something lah kan. Memandangkan kami memang enjoy makan, maka tanpa membuang masa terus saya sambar ibu-bapa ke restoran yang berdekatan dengan ofis saya - Ara Damansara (ala...dia ni jalan menghala ke Skypark Subang Terminal dari arah Federal Highway jek...pergi lah! I rekomen! Sungguh tak ku tipu kamu)


Nasib menyebelahi Abang Ngah sebab dia belum pergi out-station ke JB lagi. So roger sama dia suruh joint juga. Tapi sayang dan kasihan dekat Yuyu. Dia tak ada. Itu lah kau, kenapa jauh? Padan muka! Buekkkk. OK, nanti kau balik aku heret kau ke sini, OK?


Kami ke E San Thai Kitchen. Sajian makanan adalah sajian ala Thai yang berasal dari North East Thailand - Utara sempadan Sungai Mekong dan Laos dan Cambodia. So rasa makanan adalah dipengaruhi semua itu lah. So, sesiapa pernah pergi Bangkok, dia tau la style ni..(aku agak jek)


Pintu masuk...Jujurnya, macam tak menarik minat untuk masuk..


Bila dah masuk....Siap tergantung lukisan-lukisan untuk dijual lagi! Price? Ratus-rtatus ada, ribu-ribu pun ada you...


Sementara tunggu hidangan, boleh baca salasilah dekat pelapik hidangan di meja makan masing-masing.


Oh...begitu...

Tak lama pun menunggu. Mungkin memandangkan kami antara customer yang awal datang pada malam itu (dalam pukul 8.30 malam)

OK lah, jom skip. Tak sabar nak cerita hal makanan. Kami (sebenarnya aku, kehkehkeh!) order:

Siakap Steam dengan Limau (Steamed Siakap with lime) - RM48

- Hmm...Ikan nya, besar, rasnya? Walla...masam-masam..manis-manis, cukup rasa lah. Di tambah hirisan limau kalau nak masam lagi. Di lapik sayur kobis di bawahnya. Di hidang dengan api dekat bawah. Kalau kamu datang sini, tak nak ikan pun takpe, ada banyak menu lain yang kamu boleh cuba. Saya ambil ikan sebab nak cuba rasa dia. Mama yang selalu tak boleh masuk dengan masakan ikan steam, tup-tup hari ini dia cakap OK..hahahah!

Otak-otak Kelapa (Otak-otak in Coconut) - RM25

- Yang ini? Wallla weihh! Sedap weh...I like. Ada ayam, seafood, isi kelapa. Rasa sangat lah lemak sedap-sedap susah nak cakap. We all sangat suka, OK? Kamu pun kena cuba..yummy yummmy!

Tomyam dengan Kelapa (Tomyam Coconut) - RM15

- Ini pulak? Ya Allah...sangat suka, Abangah dan Mama cakap banyak kali sedap nya. Saya pun sama. Saya ambil small size. Tapi dah boleh tampung 3-4 perut aku rasa! Selalu makan Tom Yam Merah atau putih kan, then Ada tomyam letak susu kan...yang ini Tomyam kelapa. Ada Ayam, seafood, cendawan tiram. Marvellouss! Nanti nak cuba buat sendiri...

Kangkung Rangup (Crispy Kangkung) - RM12

- Tara!!! What a brilliant aku rasa. Apa pasal aku tak pernah terfikir nak buat? Bukan susah sangat. Rangup tuh. Siap ada sos - Tangy Sauce. Sangat padan. Memang taknak ambil Kailan goreng biasa ke, belacan ke ikan masin ke. Nak something yang lain...Nanti boleh buat juga di rumah..yeayy! Banyak cam ni dah cukup 4 perut ni. Tapi sayang, saya lupa mempertimbangkan hal gigi abah dan mama saya (kamu faham ke apa aku cakap? heeheheh). Aiseh! Sorry..

Air Pandan (Percuma saja) - I Google saja gambar ni...hehehehe

Pencuci Mulut: Sengkuang Cina dengan Santan (Water Chestnut with Santan), Kacang Merah dengan Santan (Red Bean with Santan) - RM3.50

- Pun sedap. Santan yang OK. Tak terlalu manis, tak tawar. Up to Mama punya tekak.. Kalau tekak kami yang lain?? Tak payah cakap. Sedappppp saja!

Sebagai acara penggulungan (eh? sesi bahas-bahas kah ada nak gulung-gulung nih?). Overall saya sangat puash hati dengan harga dan portion nya. Dengan rasa yang sangat berbaloi untuk saya dan keluarga. Lain kali akan masukkan menu Otak-otak dan Tom Yam kelapa dalam list. Menu lain akan ditukar-ganti. Burp!

Sesi ditutup dengan muka kenyang dan pinggan yang licin...


G-G-3A& 5, Block G, Jalan PJU 1A/3, Taipan 2, Ara Damansara, 47301 Petaling Jaya.
Tel Phone: 03-78427368
Time: Mon - Sun, 11 pagi sampai 10 malam

* Facebook pong ado...


2 comments:

mizzura said...

huwaaaaaaaaa....sedapp tuuuu...aku terliur tengok siakap steam ngan kangkung tu..pelik eh...taknah jumpe sayur pesen tu...anyway...kalo ada peluang aku pun nk g situ amik menu sebiji cam ko..hahah..
thanks for sharing n happy birthday untuk bapa kamu..semoga panjang umur murah rezeki :-)

|Kulit Bab1 Dalam Komuter|

Azira...Nozie...Kechik said...

Tq zura...

Itu lah...boleh cuba datang na rasa. Kalau nak hari-hari...koyak poket...tapi boleh la...apa salahnya...hahahah