Sunday, February 20, 2011

Dalam Kegilaan Mencari Motivasi


Assalamualaikum everybody..

Yeahh...smile ya...and say cheeesseeeeeeee. :-)

OK! Confirm kau cun/kacak/anggun/bergaya hari ini. Sebab kau senyum. Yes my darling, dengan senyum kau akan lebih tenang dari kau buat struktur muka kau berkerut. Buat kedut muka kau jek. Apa hal eh? Tolong ah...

Anyway, even kalau kau dalam segala masalah yang berskala super duper kecil hinggalah ke skala super duper besar, kau jangan sedih sangat. Ya, Aku tahu...kesedihan memang tak boleh menutup air muka kau, tapi dengan tersenyum ia ada/mampu membantu kau. Walau sikit. Trust me.

Contoh, contoh ye kawan-kawan:

Hari ni kau down gila. Kau punya project, hasil kerja kau dan segala susah payah jerih perit kau tiba-tiba ada orang lain claim/cilok kata dia punya kerja. Amacam? Kau cool steady rileks tak? Kau emo tak? Kau sakit hati? Kau sure sedih. Merepek ah kalau kalau kau rasa steady. At least dalam hati mesti terdetik sikit, kan? AT LEAST.

Kalau kau stok payah marah, pasti kau diam saje. Tapi dalam hati sedih kan? Terkenang susah kau. Kalau kau stok panas punya, sure kau keluar se-das dua ayat berbau sarcastic-- sama ada semi-sarcasm atau super-sarcasm. Kau pilih lah nak mana. Sure orang yang dapat ayat kau tuh muka berpinar-pinar kot. Atu memang jenis tegar, dia buat derk jek (agaknya sebab dia tegar la sebab tuh dia boleh berjaya atas kejayaan orang lain kot??). Walau kau sudah marah, tapi hati kau mesti sakit, sedih juga kan?

OK..itu contoh jek. Tak kira kau susah marah atau senang marah, tapi hal utama adalah sama - Kau sedih, kau geram. Tapi ekspresi berlainan. Ada orang diam, ada orang suka luahkan dekat orang (asyik duduk memperkatakan hal itu). Bergantung bagaimana kau selesa lah.

So agak-agak, macam mana kau nak cool kan diri kau? To calm your self?

Honestly, antara cara yang kau boleh pakai ialah mencari "teman". Teman itu tak semestinya orang. Tak juga kucing. Kau tahu antara teman terbaik ialah apa?

Ianya ialah BUKU.

Ah! Boring lah! Apa barang baca buku?

Apa? Kau tak suka membaca? Aku pun tak suka baca. Tapi if kau jumpa dengan sesuatu kau minat, yang boleh menenangkan kau, kau akan boleh baca punya lah! Trust me.

Sebab aku cakap macam itu? Sebab pernah jadi dekat aku suatu masa dulu. (Boleh consider zaman kegelapan dan baru belajar tentang ragam manusia yang pelbagai warna). Aku bukan kategori suka membaca. Buku teks sekolah ke ape ke...bukan lah pilihan aku. Tapi yang aku perasan once aku start bace novel, aku boleh baca terus selama berhari-hari. (ini biasa fenomena di hostel, sekarang...erm...tengok keadaan)

Dan, sepanjang hidup aku, aku rasa, aku ada baca satu saja buku motivasi sebagai pemberi semangat. SATU sahaja. Nak tahu apa?



Kamu boleh cuba, bantu kau berfikir

Aku beli yang ini sebab saiz dia... (jam tuh macam kayu pengukur lah)


Buku-buku ini bantu aku banyak. Untuk melihat dalam diri aku, tanpa perlu menuding jari ke orang lain. Bila baca, banyak kurangnya aku ini. Itu pasal masalah menimpa, Rupa-rupanya aku yang lalai alpa sendiri. Buku ini, aku fikir boleh membantu kau memberi semangat.

Cubalah... :-)

* Aku ada niat untuk cari buku-buku yang memberi positif dalam diri. Tak kira lah untuk kehidupan gadis ke, keluarga ke, kerjaya ke, business ke, perhubungan ke...etc. As long as boleh motivate, aku sangat mahu sebagai teman time aku tunggu mata tutup malam-malam. Any idea?

No comments: