Saturday, February 12, 2011

Nah, Makan Buat Ubat! (Ke suh cepat jodoh ni?)

OK...last Saturday ibu bapa pergi kenduri pertunangan di Kelana Jaya. Aku tak pergi pun. Takde mood aku. Lagi pun besar-besar tua bangka ikut ibu bapa nak buat apa, kan? Malu la saya yang memang tua nih...iskkk...

Balik-balik dapat ini:


Tara!!!

Nice kan? nice kan? Saya nak jugak boleh? Huhuhuhuh..macam sayang nak makan jek...

Yang bertunang ni cucu kepada nenek angkat abah yang tinggal di Ipoh, Perak nun. Tapi rumah anak Opah ni di Kelana Jaya sahaja. Alah...seberang jalan dari Giant Mall saja tuh aje haaa

And guess what??

Tak pernah-pernah mama buat macam ini. Kali ni dia balik, dia bagi aku ini:

Sireh?

Katenyer Opah bagi. Buat ubat. Padahal aku dah tahu dah...ubat pencepat jodoh. Tah boleh percaya ke tak tah. Disuruh aku makan. Last-last aku gumpal dalam tangan simpan dalam kereta. Tahyul jek rasa. (ni pun aku tahu pasal petua orang tua-tua sebab akak office lama aku bukak cerita..kalau tak..aku mane tahu!)

Then Ahad, aku tengok dalam bekas aku simpan ada lagi. Demi mama, aku makan kan lah juga. Sebab dia sebok tanye dah makan belum. ISk....Ya Allah...pahet ke payau ke panas ke ape tah rasanya. Aku mengelat, makan sikit jek...daun nya aku robek amik kecik jek!

Then aku tengok macam banyak sangat. Teringat kawan aku kat office lama yang bersepah tak kawen lagi. Aku bagi aje kat depa suruh makan sikit sorang. Mana tahu betul...bak kata orang tua..

Zura cakap "aku dah behelai-helai makan, mak cik sedara aku asal balik kenduri bawak balik aku makan. Udahnya, takde juga aku kahwin betahun-tahun ni. Tapi orang tua suruh, doa..layan kan aje lah...hahahah

OK..kesimpulan: Tok sah la pecaya bebeno kekdah nih boleh buat kau bertemu jodoh dengan cepat. MAcam tak sabar-sabar rasa. Nanti sampai masa, sampai lah..Allah dah tentukan...Kamu doa, usaha, tawakal saje lah.

2 comments:

hafni said...

kira dah pro la ni makan sireh? kui kui kui

Azira...Nozie...Kechik said...

pro pekebenda...muka ketat...
itu baru aku tau aku makan mengelat


kawan aku cakap, kena makan semua daun skali dengan pinang ngan kapur smua tuh

tapi aku ngelat, aku koyak daun tuh kecik..

kawan aku cakap aku "tak aci"