Monday, February 7, 2011

Dia Datang, Dia Menangis, Dia Bertanya & Aku...

Dan aku hanya mendengar. Yes, dia di dalam kepiluan lagi. Ya...lagi...untuk sekian kali. Takdir? Ujian? Dia menangis, menangis dan menangis. Dia meratap. Soalan bertubi-tubi keluar.


"Aku tak cukup baik kan untuk dia?"


"Aku ni membosankan, kan?"


"Kenapa dia tipu aku?"

"Dia tak pernah ke fikir apa pengorbanan aku dalam hubungan ni?"


"Sayang aku dekat dia tak cukup ke?"

"Kenapa dia layan aku macam ni? Aku teruk ke layan dia?"

"Salah ke aku bila aku tunjuk perasaan?"

"Kenapa aku saja kena faham dia, tapi dia tak nak faham aku? Kenapa dia tak boleh terima aku seadanya aku terima dia?"

"Kau tahu tak, aku sayang dia sangat, tapi bila jadi macam ni, aku kecewa sangat"


"Aku ni mesti tak penting bagi dia kan? Tak sepenting diri dia untuk aku kan?"

"Dia sudah ada pengganti lain agak nya ye?"

"Sebab aku tak cantik? Tak baik? Tak kaya? Tak menyeronokkan dia?"

"Pernah tak dia letakkan dirinya dalam situasi aku?"


"Apa lagi aku kena ubah untuk jadi yang terbaik buat dia?"

"
Kenapa diam saja. Menghilangkan diri? Tanda dia tinggal kan aku ke?"

"Kenapa aku rasa susah sangat orang nak hargai aku ye?"


"Aku tak tahu kenapa jodoh aku macam berat sangat. Aku dah la susah nak sayang orang. Bila sayang jadi macam ni pulak. Aku ni banyak kekurangan agaknya ye?"

"Mungkin aku terlalu leka agaknye ye? Sebab tuh apa aku minta tak dapat. Sebab Allah pun aku boleh lupa. Solat pun tak tentu. Berlobang-lobang. Bila kesedihan baru berdoa, baru meminta kat Allah. Allah pun mesti lambat nak makbulkan, sebab hati aku kotor. Padan muka aku"

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Hatinya hancur. Luluh, Kasihan. Kenapa agaknya dia terpilih?

Memang bertubi-tubi soalan yang keluar. Aku sendiri tidak tahu jawapannya. Aku juga kurang pasti. Bagaimana jodoh ditentukan sebenarnya. Semua kuasa Allah kan? Dan pastinya orang kata jodoh takkan bergolek-golek datang kalau kita tak usaha juga.

Sometime, aku rasa sebab perbezaan lelaki dan perempuan ni, kadang-kadang mencari keserasian adalah sukar. Di tambah lagi yang perempuan cakap lelaki begitu...lelaki cakap perempuan begini. Salahkan sana sini. Last-last korban diri sendiri pulak yang jadi penyelesaian.

No wonder ramai yang memilih untuk tidak berkahwin. Memilih menghayati kehidupan secara solo. Patut lah ramai yang masih tidak mampu menunaikan separuh dari iman nya (kahwin). Sebab terlalu kecewa mungkin. Atau mungkin juga mind setting macam "Perempuan/laki semua sama".

Hey beb! Tak kira kau lelaki atau perempuan, Belajar hargai apa yang ada di sekeliling kau. Jangan bila sudah tiada kau baru terpinga-pinga. Baru perasan kau melepaskan sesuatu yang terbaik untuk kau. Kau pun bukan perfect macam dia. So sama-sama lah mem-perfect-kan antara satu sama lain.

And, perlu lah kamu tahu---> tak semua yang baik itu sebenarnya baik buat kamu. Dan tak semua yang tidak baik itu tidak baik buat kamu. Allah Maha Tahu apa yang terbaik buat kamu. Tahu?


Cinta itu macam buih. Sangat cantik, mampu buat kau terpegun, sangat men-gujakan sangat menyamankan, sangat menenangkan...dan macam-macam lagi lah yang indah...tapi dia akan berterbangan lalu pecah/hilang. eceh! Pandai-pandai aku cakap jek.

----- OPsss! Kau tahu apa jawapan aku untuk semua nih? SABAR & REDHA

And semua mesti marah dekat aku. Asyik nak sabar jek..asyik nak redha jek...sampai bila? eh...aku pulak kena marah?Aiseh...habis tuh? Dah orang buat kita, nak buat macam mana. Semoga dia dapat balasan atas perlakuannya nanti lah. Takkan aku nak suruh dia jadi pembunuh bersiri pulak kan?



* Kan betul...aku cakap sayang, setia saja tak cukup. Memahami pun tak cukup...kau tambah la apa-apa...kau akan masih cakap tak cukup. Kau akan meminta dengan lebih lagi...

No comments: