Monday, April 25, 2011

Kalau Terjumpa Barang Bukan Milik Sendiri?


Salam kalian semua...lama tak saye merepek.

OK, terus ke titik utama (main point). Nak share pasal seseuatu. Sesuau yang boleh dikatakan biasa jadi juga. Kira kepada sesiapa yang pernah konon rasa macam beruntung ah bila terjumpe sesuatu yang bernilai. Konon macam rezeki terpijak.

Contoh :

Jumpe duit -- Fuhh! boleh bawak beli top up nih!

Jumpe gelang emas -- Wow! boleh hadiahkan dekat awek ni. Ke nak jual jek? sekarang se-gram Rm165(wow!!). Pak cik kayoo!

Jumpa jam -- Eh...macam tau-tau jek dalam hati gua kepingin jam. tup-tup jumpa seketol..apa lagi...kasi pakai macam sendiri punye aaarr..

Macam-macam contoh lah. Sila bayang sendiri apa-apa ye. Jumpe awek boleh? Errr...OK..abaikan. Skip! Skip!

Mesti ada yang rasa bertuah kan jumpa? Tak kurang jugak yang rase berbelah-bagi "nak ke tak nak ambik ni..ke nak biar jek? Weh..kalau biar rugi pulak rasa...bukan senang nak dapat weh!".

Ehem..ehemm..saya nak share. Saya bukan arif ilmu agama. Tapi saya nak kongsi dengan kamu-kamu dari hasil saya baca Majalah BEST tuh. Siapa nak berkenalan dengan Majalah ni, silakan. :-)


Dalam Islam, dinyatakan bahawa sebarang harta yang dijumpai dan tidak diketahui tuan punya nya, kita tak boleh suka-suka claim jadi barang kita sendiri. Tak malu lah kan mengaku barang orang lain sebagai barang kita kan?

Kita tak boleh nikmati harta tersebut sebelum ia melalui proses tertentu.

Nabi Muhammad Sallallahualaihi wassalam kata

"Sesiapa yang menjumpa sesuatu harta, maka wajin bagi dia memaklumkanna (bersaksi) dia menjumpauinya kepada orang yang asil atau pihak berkuasa. Tidak boleh sama sekali menyembunyikan dan menghilangkannya pula. Sekiranya kita dapat jumpa pemiliknya wajib lah kite mengembalikannya. Jika gagal, harta tadi dikira milik Allah dan boleh disedekahkan kepada sesiapa yang diingini"
(Riwayat Abu Daud)


Pendapat lain (Imam al-Khattabi) pula menyatakan bahawa barang yang dijumpai hanya boleh dimanfaatkan oleh orang yang menjumpainya setelah berusaha mencari pemilik dalam tempoh setahun (Aun al-Ma'bud, halaman 10).

OK ye kawan-kawan. Setelah BERUSAHA mencari ok, bukan jumpa simpan diam-diam, setahun lepas tuh boleh buat macam sendiri punya. OK?

Pernah tak kamu terfikir macam mana perasaan orang yang kehilangan tuh? Hishhh,,,susah hati wo! Saya pernah rasa. Tapi itu lah sekarang nih...beruntungnya lah kalau sesiapa yang hilang barang berharga menjumpai barangnya semula. Memang mulia sesiapa yang memulangkan tuh. Yang terus main zasss! buat harta sendiri, memang la dia tuh tau. Tak fikir bile kena diri sendiri la tuh! Tak baik lah awak ni...

So, kepada adik0adik yang pastinya baik hatinya, if kamu pergi sekolah jumpa barang ke...sila pulangkan. Kalau tak tahu pemilik, boleh jumpa cikgu dan minta tolong dia cari kan tuan punya. Yang Cikgu tuh jalankan lah amanah, Jangan pulak sondol barang masuk simpan dalam laci terperap terus! :-P..OOpppss! Cikgu jangan rase tersindir pula ye...I mean bukan cikgu sahaja...tapi sesiapa saja la...OK? :-)

" Tidak halal bagi seorang Muslim untuk menakutkan Muslim yang lain, dan apabila seseorang dari kamu mengambil hak milik saudaranya yang lain, wajib lah dia memulangkannya kembali" (Riwayat Al- Tirmizi & Abu Daud)

So pandang remeh lagi ke? May be part nih gerun sikit:

Kalau tak kembalikan barang yang dijumpai, maka ia akan menjadi beban dalam kubur kelak. socontoh kan,,,jangan cakap kau orang jumpe lah...cakap lah kau orang ada pinjam duit from somebody, lepas tuh buat-buat bodo macam takpernah pinjam. Tak nak bayar pun! So faham-faham lah status duit itu bagaimana kan... (Moral: kalau ada hutang, sila lunaskan..)

OK..bye!

Nak balik..

Renung-renung dan selamat beramal buat kita semua.

Semoga semua dapat manfaat...

Aaamiiin...

No comments: