Thursday, January 13, 2011

Yo Yo O jek!

1) Saya nak siapkan kerja sekolah saya, tak mahu tiru-tiru kawan, nanti tak pandai. Saya juga rugi, kan?

2) Saya nak bangun awal setiap hari, supaya saya tidak lambat ke sekolah/kerja/pergi dating (?)

3) Saya tak nak nampak punch card saya merah lagi @ tak nak nama saya masuk dalam buku report Pengawas sebab buat kesalahan di sekolah

4) Saya tak mahu merajuk-merajuk lama-lama lagi, nanti orang penat/bosan nak pujuk saya. Lagi pun nanti cepat tua. I kan muda lagi? Buruk lah selalu merajuk nih...Tapi kalau merajuk kadang-kadang boleh juga. Tapi biarlah bertempat.

5) Saya tak mahu lah jadi pemarah melampau-lampau. Saya mahu lebih toleransi. dan rasional. Emotional taknak lah. (So? bus transnasional kau nak tak? :-P). Tapi saya boleh marah kalau kena tempat. Jika saya marah, saya harap saya cepat sejuk. Atau lebih baik, saya susah naik marah..nanti darah tinggi pulak. OK kan?

6) Saya taknak makan banyak-banyak sangat. Nanti saya gemuk, berat badan naik, baju tak muat, Nanti suami saya cari perempuan lain. Perut buncit, mata sakit, hati pun sakit jugakk nanti...

7) Saya mahu kurangkan merokok. Lagi pun harga rokok naiklah. Bila fikir-fikir macam rugi belanja RM300 sebulan untuk merokok. Elok saya beli vitamin Habbatus Sauda ke apa ke untuk jaga kesihatan. Lagipun setiap kali saya lihat wajah isteri dan anak-anak, hati saya tersentuh membayangkan macam mana kalau saya sakit dan meninggalkan mereka. Saya sangat sayang mereka macam nyawa saya.

8) Saya tak mahu tinggal solat lagi. Solat saya berlubang-lubang sana sini macam kain buruk. Solat kan tiang agama? Patut lah saya terdedah dengan pelbagai kemungkaran. Yang tidak boleh suka mahu buat, yang patut dibuat, tapi tak buat . (Suruhan dan larangan).

9) Saya akan cuba tolak pelawaan kawan-kawan baik-baik untuk keluar sehingga larut malam. Kasihan isteri dan anak-anak menanti saya di rumah. Kami jarang makan bersama.

10) Saya tidak mahu susahkan suami saya dengan meminta sesuatu yang bukan-bukan melainkan dia relahati memberikan saya sesuatu. Saya amat menghargainya walau ianya hanyalah sehelai anak tudung. Tak apa.

11) Saya akan belajar memasak, melipat kain, mengemas rumah, menjahit, bersolek dan sebagainya selayak seorang perempuan. Malu juga tak tahu kan? Nampak sangat saya ini tak berkebolehan. Tak istimewa. Sudah la rupa pun tiada...huhuhuu

11) Isk..tak mahu lah cepat-cepat melenting. Memanjang-manjang cerita padahal penyelesaian di depan mata. Rugi tahu! Saya tak suka mood saya berubah. Saya mahu gembira.

12) Saya tak mahu diam-diam memendam sesuatu selalu. Nanti orang susah hati, makan hati. Saya pula sakit hati...

13) Saya tak boleh la boros. Saya mahu menyimpan demi masa depan. Jangan asyik nak enjoy tak tentu hala. Sikit-sikit boleh la. Orang cakap rugi kalau tak enjoy. Macam tinggal dalam gua. Orang gua pun tahu nak enjoy-enjoy juga, kau tahu?

14) Saya tak nak nakal-nakal keras kepala keras hati, nanti hati ibu sedih. Saya sayang ibu.

15) Eh...i nak kurangkan la gossip-gossip dan laser-laser mulut I ni...nanti semua orang sakit hati dengan I. Tak kuasa I nyah...huhuhu

16) Aku tak mahu menagih dadah, main judi, minum arak, berjoget-joget dekat club lagi dah. Cukup lah aku menghayati hari muda aku dengan benda-benda lagha nih.

17) Cuba fikir baik-baik dan elok-elok. Cuba fikir semua kemungkinan. Cuba timbangkan semua perkara dengan adil. Cuba faham semua situasi.

18) Taknak malas-malas. Nak rajin-rajin supaya semua orang happy.

19) Saya nak pakai tudung lah. Nak tutup aurat. Bukan tutup lovebite (tiba-tiba teringat ayat dalam filem "Aku Masih Dara" - Eh?Saya tak tengok ok movie ni, jangan nak gelak ehh)


________________________________________________________________

Seharusnya Title entry ilmiah sipi-sipi ini adalah "Perlu Istiqomah Dalam Membuat Sesuatu..."

Tapi tak apa...kita bersantai-santai saja lah...

Memetik beberapa contoh-contoh "niat" (penat aku nak reka nak fikir niat-niat nih tau tak?) tentang sesuatu. Niat-niat begini, amatlah murni. Tahu kah kamu, sekali kamu berniat perkara yang baik, malaikat 'Atid akan catitkan dalam buku amalan kamu? Baru saja niat, dah dapat pahala. Belum lagi kau buat, berganda-ganda pahala, tahu?

Allah itu sangat lah Maha Baik, Maha Pemurah, Maha Pengampun. Jika kau berniat jahat, buku amalan kamu tidak tercatat pun kejahatan yang kamu niat. Tiada rekod macam cuti tanpa rekod. Tiada pen merah menyala-nyala macam Cikgu tanda buku kamu atau certain part kena highlight pun. Melainkan jika kau SUDAH BUAT jahat, baru la Malaikar Rokib masuk buku rekod kau. Tahu?

Niat ni boleh lah kita ibarat macam "konon-konon" kadang-kadang. Sebab niat aje, buat belum tentu. Kadang-kadang baikk punya kita niat, tapi liat mahu buat. Ada saja alasan dan aral. Macam janji dengan diri sendiri tak mahu buat kesalahan berulang. Tapi terpergi buat. Siapa suruh?

Cth:

1) Janji dengan kawan pukul 6 p.m tapi kau datang pukul 6.15p.m. Tak ke menyirap kawan kau? Lepas itu terus mood nak makan hilang. Lain lah kawan kau flexible dan tahap kesabaran tinggi macam aku. 5 jam pun mungkin boleh tunggu.

2) Mak kamu cakap jangan matikan henfon. Dia pesan sebelum keluar rumah kena charge hanset. Kau pun angguk tanda janji. Siap angkat tangan macam baca ikrar. Tapi kau kan makan semut banyak, jadi kau pelupa. Kalau dah tau kau macam itu, cuba lah buat cara lain. Beli charger standby dalam kereta ke? just in case lah kan? boleh kan?

Itu lah, bila kita sudah berniat, mahu berubah, kita sebenarnya perlu istiqomah. Apa itu istiqomah kak?

OK, Ustaz Google cakap:

Teguh hati, tetap pendirian. Lurus membawa kepada keredhaan Allah.

Ada hadith:

Hadith : Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Tidak lurus (istiqomah) iman seseorang hamba itu sehingga hatinya lurus dan hatinya tidak akan lurus sehingga lurus lidahnya.”

Riwayat Ahmad


Antara anggota terpenting dalam istiqomah:

1) Hati kau...niat kau..

2) Lidah kau...sebab? dia ialah terjemahan hati kau yang menggambarkan pemikiran kau.


Niat kamu di mana? Di hati? Atau di jantung? Habis kenapa in English heart=jantung?
atau mungkin di Otak?Hmmm...
(Image by Google)

Lidah....Buekkk...
(Image by Google)

Bukan senang ye abang-abang, adik-adik, akak-akak, ibu-bu dan ayah-ayah sekelian. Kau tengok anggota-anggota di atas. Bukan calang-calang senang dikawal dan dijaga. Setajam-tajam benda ialah ketajaman lidah manusia, tahu? Dengan lidah macam-macam boleh jadi.

Istiqomah nih perlu ketegasan dan kesungguhan. Perlu kesabaran. Perlu sokongan juga.

Sebab itu lah kalau ada rakan anda yang bulat gebu mahu berdiet, menurunkan berat badan dan sebagainya, jangan ejek-ejek dia.Bagi sokongan dekat dia.

Selepas...Sebelum...
(Image by Google)

Anak-anak kamu yang degil ya amat, sampai kau cegil-cegil mata kau cubit-cubit masih tak faham-faham juga mereka. Kau jangan lah dera mereka. Perlu kesabaran kau untuk membuat pendekatan supaya mereka boleh berubah. Mungkin juga sikap dan sifat itu diwarisi dari kamu? Siapa tahu?

Arrgghh! Kenapa buat macam ni ni? Tak sayang ibu ke? Nak kena ikat dekat pokok mangga biar kerengga gigit ke?
(Image by Google)

KAlau cik abang sayang kamu kata "Saya nak kurangkan/berhenti terus dari merokok"....kamu support lah dia. Walau kamu mungkin tengok 2 tahun lepas itu dia masih sama juga. 8 tahun pun masih menyedut yang sama juga. Tak apa. Kau sabar lah. Sebab dia kan dah niat nak berhenti. Cuma dia tak kuat sahaja. Sokong lah dia supaya dia lebih beristiqomah.

Sayang...Abang berhenti ni, abang berhenti ni...
(Dalam hati: Aduhhh...bestnya...boleh gigil aku)
(Image by Google)

Jika isteri kesayangan tuan hamba kata mahu cantik, support lah mana yang boleh (berpada-pada la..gila kau nak layan semua! barang kecantikan bukan murah semua tahu? lain lah pandai buat jamu sendiri, makan sendiri. Banyak cara kau boleh support. Kreatif lah sikit.) . Wife kamu pun penat juga kadang-kadang. So support la, semoga dalam hati dia timbul untuk tingkatkan diri dia untuk kamu. Kalau dia hampeh memasak, support ah dia. Lama-lama, Insya-Allah, jika dia istiqomah, boleh jadi MAster Chef dihati kamu. OK kan?

Apa pasal aku tengok macam cantik je dua-dua? cuma nampak lain jek..huhuhuhu
- sebenarnya ni cilok gambar sebelum dan selepas plastic surgery
(Image by Google)

Itu lah kita- Manusia. Lalai dan Alpa memang kesukaan kita. Mahu berubah menjadi ke sesuatu yang lain pastinya rumit jika tiada kerelaan hati. Apa lagi kalau tabiat yang sudah jadi daging. Sangat la sukar untuk di ubah. Memasang niat kelihatan mudah, tetapi melaksanakannya belum pasti. Sebab itu kena muhasabah diri supaya kita tidak lupa dan leka.

Beristiqomah lah kita dalam mengerjakan sesuatu...

No comments: