Thursday, June 2, 2011

Rejab Bertamu Lagi. Fulus Kena Kumpul...


Imej di Google lalu jumpa di SINI

Ehem...


Ha? Dah Rejab dah ke? Lepas Rejab kan Syaaban. Kemudian Ramadhan! Wah! nak Ramadhan ke? alamak...alamak...


"Haih! Pose tak ganti lagi ni. Sempat ke setel ni? Liat nak puasa nih"

"Eh? Kain belum belum lagi. Tahun ni aku nak pakai baju raya grand lebih sikit. Maklum lah setahun sekali. Kebetulan Nagoya ada sales. Boleh la beli 5-6 papan kain. Fuhh! Vouge kau!"


"La....aku nak raya macam mana ni? Saving tak buat. Anak buah dah la bersusun. Kang tak hulur kata kedekut."
"Ha? Dah bulan puasa? Makna nya nak raya. So aku kena kuruskan badan. Baru lah tak malu. Ha..sofa kusi meja kapet semua nak kena tukar ni. Nak cat dinding lagi..haih! banyak belanja nih"

Opps..oppps...ooppss! Sampai ke situ kamu ye? Ha. Baru nak beringat eh? Anyway still got time lagi.

Alhamdulillah Rejab muncul lagi. Entah berapa kali Rejab kita akan jumpa ya? So...apa kata sempena bulan Rejab ni, ada elok nya kita ringan kan badan kita, buka kan hati, tingkat kan ibadah...kita puasa sunat. Amacam?
Banyak kebaikan yang kita-kita perolehi.

Oh! Lupa nak habaq mai. Esok (03 june 2011) , Jumaat sudah 1 Rejab dah. So sesiapa yang mahu menjalankan ibadah puasa sunat moh le kite. Kot-kot ada yang nak naik pelamin, boleh la buat usaha sambil nak pahala sambil nak kurus sikit. amacam? :-)

Untuk pengetahuan, Bulan Rejab itu bulan Allah. Maka:

1)

Barang siapa yang berpuasa satu hari dalam bulan ini dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH SWT. Ha..kamu mahu? Jom puasa :-)

2)

Dan barang siapa berpuasa pada tanggalnya 27 Rajab 1430 iaitu hari Isra' Mi'raj (Rabu, 29 Jun 2011) akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa;Ha...tak ke besar ganjaran nya tuh? Cuba bayang kan....

3)

Barang siapa yang berpuasa dua hari di bulan Rajab akan mendapat kemuliaan di sisi ALLAH SWT;

4)

Barang siapa yang berpuasa tiga hari iaitu pada 1, 2, dan 3 Rajab, (3,4,5 June 2011) maka ALLAH akan memberikan pahala seperti 900 tahun berpuasa dan menyelamatkannya dari bahaya dunia, dan seksaan akhirat;

5)

Barang siapa berpuasa lima hari dalam bulan ini, Insya-Allah, permintaan kamu akan dimakbulkan.

6)

Barang siapa berpuasa tujuh hari dalam bulan ini, maka ditutupkan tujuh pintu neraka Jahanam buatnya dan barang siapa berpuasa lapan hari maka akan dibukakan lapan pintu syurga buatnya;

7)

Barang siapa berpuasa lima belas hari dalam bulan ini, maka ALLAH akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua kejahatannya dengan kebaikan, dan barang siapa yang menambah (hari-hari puasa) maka ALLAH akan menambahkan pahalanya."



  • Tengok tuh rakan-rakan. Betapa Allah Maha Baik Hati kepada kita. Sampai dia buka kan semua jalan-jalan kebaikan untuk kita lalui. Cuma sekarang, diri kita sahaja yang membuat keputusan untuk Mahu atau Tak Mahu.

    Lagi pun, kalau kamu puasa, jimat sikit belanja kamu (agaknya la..tak tahu la aku kalau bukak puasa hari-hari nak makan kambing, kibas unta segala..)....so boleh la buat belanja Aidlfitri kamu sekeluarga. Amacam?

    Lagipun, kalau puasa sekarang, boleh practice perut kamu get ready puasa yang WAJIB bagi Umat Islam pada Ramadan nanti. So tak adalah alasan tiba-tiba..

    "I tak boleh puasa. Gastrik" "Hish...aku mana biasa puasa panas-panas nih...letih la"


    Imej angkut SINI


    Selamat beramal semua. Mari kita doa kebaikan untuk semua. :-)

    No comments: