Thursday, December 9, 2010

Si Pe-Report Yang Tak Berapa Pandai Me-report


Port..port...repot...kerepot?


Berapa banyak pot-pot mahu? Lama-lama sebut boleh hasil bunyi potpotpot macam kentut. Lepas itu bau busuk menusuk kalbu. Lepas itu mula lari ke toilet sebab rasa macam mahu muntah. Pening!

Ceh! tak sopan kau ini. Mahu buat aktiviti itu kene pergi kawasan persendirian dan tertutup. Jangan buat ditempat awam. Umpama macam gas beracun yang digunakan untuk membunuh orang beramai-ramai secara pukal. Lepas itu masuk surat khabar cakap "Ultraman lambat sampai sebab makan maggi sebab itu semua pun mati" (buruk tajuk ni).

Sebut pasal PUKAL, macam teringat si Mengkarung Rapunzel nama Pascal. Comel dan kelakar binatang itu. Ala kuci-cuci, comel nya...jom ikut saya balik rumah, mahu?uhuk!uhuk!

Hai, saya Pascal

Saya boleh bertukar warna mengikut keadaan sekitar. Saya selalu ada di mana-mana bersama Rapunzel. Tapi saya tidak pasti saya follow dia ke toilet atau tidak...auuummm!

OK..OK...kita tolak cerita si gadis berambut emas panjang yang berkuasa sakti ke tepi. Sekarang saya sebenarnya mahu membuat laporan. Laporan lawatan. Lawatan ke mana eh?

LAWATAN KE MAHA 2010 yang berlangsung di MAEPS, Serdang nun sana. Siapa pernah baca entry PEMBERITAHUAN, dia tahu lah. (Ceh! Zira, Kau bajet blog kau aje ke cerita pasal ini?Malu lah sikit weh! blog orang lain pun ada bagitahu lah!)
Ahhhh..tak pe lah. Aku punya suka...ada ku kisahh? :-P (kerek Minah nihh)

Untuk pengetahuan anak-anak sekelian, MAHA2010 ini hosted by Kerajaan Malaysia dan MOA - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia Di organized by FAMA, Di uruskan oleh MARDITECH dan disokong oleh MATRADE.

OK, Fullstop.

OK sekarang mahu bukak cerita. Baca cepat!

Fuhhhhhhhhhhhhh kau. Parking di luar pagar. Lepas itu tertonggek-tonggek panjat bukit UPM tuh demi melihat MAHA. Fuh! Basah ketiak kejap. Nasib tidak panas terik. So bila sesi mendaki rasa macam sedang masuk Explore Race for Primary School lah! (apakah itu?). Kalau rasa bosan time panjat bukit, kau boleh joget-joget macam Pinocchio sambil pegang payung (standby sebab sekarang kan musim hujan). Kalau kau tipu, hidung jadi panjang! (eh..macam OK juga, tipu sikit, nanti hidung I yang pesek bole jadi mancung lah kan? Tak payah la buat plastic surgery kan?hahahaHAMPESSS)

OK..ok...saksikan... (kejadian adalah hari ke 2 sebelum MAHA berakhir - 4 Dec 2010)

Untuk pengetahuan, terdapat empat dewan (hall) untuk segala mak nenek pameran.- A,B, C & D. Sila rujuk peta rujukan seperti di bawah:
Ini baru dapat time kami sudah keluar pintu hall...adeh lah..mengapakah tidak diberi awal-awal...

Ini muka dalam dia...Fuhhhh Memang banyak tempat rupanya! banyak booth terlibat. Tak kira la tempatan atau antarabangsa. Best juga!

Secara ringkasnya lagi:

1) Exhibition Area - Hall A, B, C & D
2) Showgrounds

Ini antara hall nya...
Ohhhhhhhh adik! Jangan main lompat-lompat! OK FINE
Ini pentas persembahan. Atau mungkin juga ruang beristirehat pengunjung. Kira kau boleh bergelimpangan duduk berkelompok ke meniarap melepaskan penat lelah berpusing tiap-tiap hall. Belakang pentas itu ada surau. Tapi kena ambil wudhuk di toilet...Kepala paip singki pulak jenis tekan-tekan...isk...kena main kejar2 air jugak lah time angkat wudhuk...next time kena kasi tingkatkan sikit kot...huhuhuu


lalalalalala OK...

Mari berjalan-jalan. Aku frust juga. Bila sudah seronok-seronok, lupa mahu capture gambar. Lepas balik tengok tiada benda yang boleh di kongsi secara poyo-poyo. Aduh!

Gambar-gambar di bawah ini semua di dalam hall-hall


Ada pertandingan melukis budak-budak
Kau tengok kucing 3 ekor ni. Sama pulak rupa. Tak tahu adik-beradik yang mempunyai seekor kucing yang sama atau "aku tengok orang sebelah, aku follow lah!"..kau tiru aku..hahahaha..tak apa. .budak-budak
OK, ini kaedah penanaman "Autopot". Siapa mahu tahu, sila zoon gambar...OK?
Ini style hydroponic. Ini zaman sekolah-sekolah saya dulu sudah ada kaedah ini. Kamu pon kan?

Orang-orang di telan tembikau gergasi. Lari..lari! OH? Akak yang baju biru tak mahu lari?

Buah-buahan dan tembikai empat segi...kau tahukan macam mana jadi macam ini kan? Di letakkan dalam acuan (box) semasa proses tumbesaran berlaku)


Ada Ikan-ikan...

Ada deco bunga 1 Malaysia. Woit akak baju biru! tepi sikit boleh tak?
Akak...boleh ke tepi tak?atau tolong jangan masuk gambar?..srott..srott...maafkan akak itu ya... *shy*
Ini deco bunga dan buahan-buahan. Tulen bang..tulen..bukan plastik ok?...

Lebah dan madunya? Manis betolll

Ada pertandingan make-up cake...

Chef laki pong ado...yiihaaa

Jadi? apa kau beli?

Ini...lain-lain gambar aku beli aku lupe mahu angkat photos...sayang betol tak share...isk..iskk.. sila ziarah www.coklat.my okies? Malaysian product
Antara dalam beg....ada lagi 1 coklat yang yummy di dalam balang kuih raya 50 bijik. Teka harga untuk coklat-coklat di atas termasuk lagi 3 batang mashmellow salut coklat dengan sebekas coklat dalam balang kuih raya yummy-yummy berapa?

.
.
.
.
.
.
.
.
.
RM35 pun tak sampai...wallla

OK...sebanyak-banyak hall yang kami tawaf. Itu aje photo aku ambil. Ampun kan kamek! Dalam banyak-banyak hall, hall D lah paling mengasyikkan i tell u. Sebab kau masuk sana, Kau lapar boleh kenyang. Mula-mula kau masuk, orang bagi kau test kau cakap dalam hati

"Eleh?macam taik gigi je kau bagi rase"
(ke aku je yang cakap?hahaha..lantak lah).

..lepas kau masuk dalam-dalam, ada entah berapa ratus kedai. Semua ada test-test. Kau test tiap-tiap tempat yang nampak macam syiok kau kenyang sampai kau cakap

"
takpe kak, lain kali ye test, terima kasih"
(kenyang ah tuh!)

Walau kenyang, aku ngan kawan tidak lupa untuk mengisi perot dengan makanan dekat food court yang banyak tuh. On the way turun eskelator nampak
Orang urut-urut kaki. Di urut oleh OKU. Rm 10 sahaja. KAwan saya mahu. Saya tidak mahu. Tapi tengok macam best, saya pun mahu pulak. Gedik kau!

Sampai ter tido-tido kau!
Tukang urut yang terdiri dari insan istimewa

Lepas habis urut, pergi cari makan

Pergi dekat gerai "Masak lemak cili api". Pandai kedai ini. Dia buat lauk apa-apa (cth: ayam dan daging salai) masak lemak cili api dengan 1 sayur dengan telur dadar. Lauk akan di ubah-ubah lepas habis. Jadi la udang ke ikan keli ke ape kot...senang kan? mudah kan? tak lah dia bazir-bazir buang kalau buat banyak lauk...kan?

Tahu berapa harga untuk 2 orang makan?
Teka!
.
.
.
.RM 7 sahaja...TAPI....
mesti ada SKILL

Apa skill?
.
.
.
.
.
Kami ambil lauk unuk satu pinggan saja, letak lauk banyak-banyak. satu lagi kami ambil nasi kosong jek! Makna kata, nasi berlauk ialah RM6 + RM 1 utk nasi puteh...

Kau tau kenapa aku cakap kena pakai skill? Sebab selepas itu ada satu akak bersama 2 anaknya beli di situ. Seorang satu lengkap lauk. Tau kena berapa? RM 18! Tekojut dia...hehehe..dia cakap dia ambil sikit-sikit semua. So rasa tak berbaloi-baloi...dia cakap "Untung Kamu Dua" berkali-kali...hehehehe

Sebelum itu aku sudah buat kajian macam mana tokei kedai kira untuk customer sebelum aku...hahahaha! kau faham-faham aje lah...tempai yang ada fiesta apa-apa ini memang price kita kene aware..kalau takkkk...kau pulak yang macam tak ikhlas mahu bayar, betol?

Sup tulang merah. Saja beli. Mahu cuba. Dimakan dengan mencicah roti perancis. OK juga...

Ok..habis dah cerita...

Secara keseluruhan, aku cakap, next time ada MAHA..kau pergi pagi lah...dari pintu mula-mula bukak. Kau tau lah UPM ni luas. Lepas hall-hall..ada pulak dia buka khemah di kawasan lain. Bukan dekat dengan hall. Kena naik bus UPM gak! walaweihh! kau kena beratur panjang pulak tu tunggu turn naik bus..

So...aku frust. banyak tempat aku tak pergi. aku pergi hall-hall jek.

Tempat aku tak pergi:

1) MOA Pavillion
2) MARDI Ingredients & Vegetables Showground
3) 13 States Pavilion
4) MARDI/MAD/KAD/BERNAS Paddy Showground
5) FAMA Fruitstalls
6) Livestock Showground
7) Machinery Area
8) Aquaculture Showground
9) Pineaple Showground
10) FAMA/EM Main Hall
11) Floriculture Showground

OK...Babai..saya mahu bawa diri sebab patah hati tidak pergi kesemua tempat...

Jumpa lagi tahun depan kalau ada,,,,


No comments: