Wednesday, October 20, 2010

Bila Berbelanja...

Hola hola..halalolliyaahh! (apa nih?HALAL ke?)


Belanja?maksudnyer ape?

"Weh..jom makan. aku belanja"
"Sayang..boleh tak u belanja i beli periuk kukus?"
" Darling, kalau i dapat beg ni, mesti cantik kan i pakai?"
" Dear, next week i nak perm rambot i ni, then i think i nak tukar my hair colour"

So?Apakah makna sebenarnya? apa sepatotnya?

Maksudnya ialah DUIT...

Yes Sayang, DUET..
Nyanyi jap (sape tau bole nyanyi sama saya)

DUet Duet, dimanakah kau duet...
lalalalala (aiseh...tatau lirik)
.
.
.
Sah tak payah la mimpi nak pergi audition "Jgn Lupa Lirik" apatah lagi masuk ke dalam TV...forget about it, dear..

WEh! tadi cerita duet..apsal sekarang boleh tersasar sampai Jangan lupa lirik???

Nak kene tembak la nih! Isk..

Well, as we know, today is 20th..yes.. 20102010..(cun seh tarikh nih! ade sape2 nikah ari nih tak??)

Maknanya macam nak hujung2 tanjung...baru habis bulan..
Untuk berkerja di sektor kerajaan, mungkin kamu sudah "KAYA" atau lebih tepat sudah "BERGAJI/BERDUET/BERWANG" barangkali..

TAPI, untuk sektor swasta seperti saye..errrrrrr..lambat lagi nak tengok account dah KAYA ke tak..

OK...tapi sebenarnya topik ni saya bukan nak cerita pasal kaya atau gaji atau wang..

Tapi lebih menjurus kepada "tabiat belanja"


" Chewahh! kau Nozie, aku tengok kau tulis macam kau nih Pakar Kewangan jek..aku tengok tak kaya pon kau.."

Sroot..srott..srott...sedey...ye..ye..ye...saye tak kaye pon...tapi takpe..

Saya lihat...sekarang-sekarang nih..tak kira la bergaji besar gila atau kecil sahaja atau sederhana, sana-sini mengeluh tentang wang...sedangkan hidup masih sendiri, maknanya tiada menanggung apa2..kecuali "sendiri"..

"EH? aku bagi mak aku sikit lah weh!"

OK..ok..bagi mak...Alhamdulillah...tak lupa kamu..mak pasti sayang kamu..

TAPI!

Sebenarnya..hakikatnya! ramai juga yang tidak memberi kepada emak walau sedikit..

Alasan: tak cukup la makk...

Habis? ke mana wang kamu pergi??

Cuba teliti betul2..(eceh!aku ajak kau orang teliti plak.padahal aku nak teliti aku punya diri jek..tapi kalau kau orang nak belek diri gak...boleh juga..jom!)

Perhati, mana pergi aliran duet2 kamu tuh...

Mesti dapat jek gaji..benda pertama:

1- setel hutang2 wajib, contoh: kereta, rumah
2- bil-bil - tepon, letrik, air
3- KAd creadit
4- personal loan, PTPTN, MARA..etc (PTPTN, MARA tuh..itu pon kalau kau bayar! kalau tak??)
5- Beli ape nak..eh?ade belen nih..boleh pakai nih..

Tup...tup...mana duet simpanan kamu??

Tiap-tiap bulan, situasi sama jugak berlaku, kadang2 tersempot-sempot sampai pinjam duet sane sini..ade jugak mintak Emak (tengok...emak jugak yang kena tau)..

Saya cuma nak bertegas di sini tentang sesuatu, Saya nak cadangkan kepada kamu2, kawan2 saya nih, agar mendisiplin kan diri..

Asal dapat gaji jek......

Terussssssss kau ketepikan sikit untuk saving, kau suka ke tak, kau tetap kene saving walau sedikit! walau Rm 20, rm50, (alah..sikittt jek ni, kata dalam hati)..tapi sikit2 nih la yang membantu kau kemudian hari...

apa nak jadi hari2 akan datang kau tak tau...rancang2 la belanjawan..
jangan lah asal bukak beg, nampak duet...gatal2 gedik2 plak hormon nak belanja..beli bukan2, bergembira sana sini tak tentu arah (weh! aku bukan suruh kau anti-sosial okeh)

Pas belanja baru perasan yang cukai tak bayar la..road tax mati la..insurance lah...lupa nak bayar hutang jahit baju la...ape la..time sedar tuh duet dah kontang!

Tak boleh tau kalau mcm nih..

Kau tengok kawan kau beli Coach! kau pon nak jugak...sudah lah kau beli RM500, padahal kau maklom kau kene saving bulan ni sebab bulan depan nak bayar roadtax..punya lah kau nak membeli..dalam hati kau cakap..

"alah, roadtax bulan depan..tunggu gaji bulan depan la baru nak pakai, skarang aku nak coach gak! tak peduli..tak kira..baru la vouge!"

Tup tup tup..bulan depan..kereta pujaan hati rosak pulak..saving takde..

Jadi? terpaksa la call emak...cakap pinjam...pinjam2 tapi tak bayar balik...

Ewah..ewah...naseb baik emak kau bukan Ah Long..kalau tak..kompem kau diburu hingga lubang cacing..kena bergurindam berjoget gelek depan ah Long!

Jadi...tak kira lah la..disiplin diri, jadikan rutin bulanan, fikir dulu sebelum berbelanja..Okeh?

"Eh, kau ni kedekut taik idung kepam masam lah! beli nih pon tak bole"

--eh..eh..eh...kawan kau ni bikin diri lu panas la beb

Kau diam ajek..

sebab? kalau kau susah...ade dia nak bagi kau duet
"nah..ambil la...aku bagi free, lagipon bawah katel aku ade 5 kotak duet lagi"

Mesti takde kan...jadi...kalau kau tak beli macam dia cakap kau kedekut tuh..sebenarnya..dia tak terjejas apa-apa pon...sama ada kau beli atau tak..langsung sikit tak terjejas..

Lumrah manusia..memang suka pujuk2 beli..pengaruh2..

Jangan salah kan kawan kamu...kawan kamu tuh pon manusia..kalau kawan kamu kuceng..hebat2 dia gesel2 kat kau suruh bagi makan jek...kekekeke

JADI! utamakan yang utama dalam berbelanja...jika ada budget. baru lah buat benda tak utama tuhh...

Bayar lah hutang2 kamu dulu..

Ini tak! Gaji jek Rm7000, Pakai jek kereta BMW 5 series, Pakai jek I-phone, Sewa jek villa RM2500 sorang2..TAPI! Loan kau belajar kau tak nak bayar eh? mak ngan adek2 kau tak hulur pon... tiba2 cakap tak mampu..Tak baik tahu?..kang tak mampu betol2, kau jugak gigit jari..

Yang bergaji kecil, jangan kau malu dengan hasil titik peluh mu..
Yang bergaji besar, jangan nak berlagak hebat juga dengan pendapatan kamu..

Tak kira kecil atau besar, sematkan dalam hati, untuk bekerja dengan lebih baik saja..kita mana tahu rezeki kita..tapi kalau kita berusaha pasti ada hasil nya kan?

Kadang2 gaji yang besar tuh masih tak cukup2..Tapi yang kecil itu mencukupi..
Mengapa?

Tanya la diri kamu, kamu tahu jawapan nya..


tata...

Bersyukur dengan apa yang ada...dan jangan lupa kewajipan kamu.. :-)



No comments: