Friday, October 15, 2010

Susah Hati Bila...

Membaca akhbar pada hari ini yang berbunyi:

"Anak Sulung Maut Dipercayai Kecuaian Pengasuh" --- > klik lah!

Ya Allah..bedebar-debar betul membaca cerita yang sedemikian..
Hati jadi risau..bagaimana kalau saye lah sendiri yang terkena?

Bagaimanakah perasaan pasangan tersebut serta pasangan yang senasib?

Ye la..faham2 sajalah...rasanya wanita sekarang ramai yang tidak seperti zaman emak2 kita dahulu...
duduk di rumah..menjaga & melihat anak2..
menguruskan hal2 pengurusan rumah tangga seperti mengemas & memasak & sebagainya..
tunggu kepulangan suami yang penat mencari rezeki...

Sekarang wanita/isteri sudah bekerja juga..untuk menambahkan pendapatan keluarga..

(kadang2 risau juga sang suami ye bile isteri2 bekerja...ya lah..kita sayangkan isteri..takut la juga menjadi perkara yang bukan2 kan?tapi semua terserah kepada pasangan masing2 lah..perlu la SETIA & MEMPERCAYAI...Insya-Allah..Kalau hal sebaliknya berlaku macam mana? jawapan saya begini saje "It take two to tanggo" - takkan lah jadi kalau tepuk sebelah tangan...)

Hep!hep! berbalik ke topik asal kite lah..selalu terpesong landasan saye nih..maafkan makcik ye...makcik memang begini..da tua...uhuk!uhuk!uhuk!

SAMBUNG!

Oh?di mana kite benti tadi puan?

Oh ye..

Bile sudah jadi berita seperti di atas camana? Seriauu betol rase..isk..

Ye..saye tahu...bukan mudah menjaga anak..apatah budak kecil/bayi yang melalui proses pembesaran & pembelajaran setiap hari..

Ada yang ligat, ada yang lasak, ada yang mendengar kata, ada yang suke protes, ada yang keras hatinya dan sebagainya..biasa lah kan..budak2 memang cam tuh..parents kene taula cara men-tackle anak2 mereka..saya takot mahu menjadi parents dan mendidik anak...takot salah..isk..


"Eceh! kau ni Zira..cakap2 macam kau ni ibu2 jek.."

Ye..ye..ye...saya bukan seorang isteri..apatah lagi seorang ibu...tapi yang pasti saya adalah seorang anak..

Jika diberikan rezeki seandainya saya berpeluang membina keluarga, saya mungkin memilih untuk memelihara anak di rumah..membesar anak di rumah, menjaga anak dirumah, meng-home school baby saya sebelum menerima formal education...

Bukan nya apa..saya rasa..melihat anak2 depan mata adalah lebih baik dari melihat mereka dari mata orang lain kan? saya tidak pasti saya mampu ke tidak untuk menjadi ibu yang boleh mendidik anak2..tapi..saya pasti saya mahu yang terbaik untuk keluarga saya..

"Ye la kau Zira, kau cakap senang la nak benti kije jaga anak, habis duit kau nak cari mane?Harap suami?Cukup ke?"

Saya selalu juga tertanya2...bagaimana dulu, hanya bapa saya bekerja, sedangkan ibu saye adalah seorang surirumah..tapi adik beradik boleh juga hidup..boleh juga bersekolah dan membesar seperti sekarang hanya dengan pendapatan sebagai seorang Tentera Udara yang bukan berpangkat hebat2?

Tapi sekarang? lain pulak...ye...saye sanjung niat murni isteri bekerja untuk menampaung belanjawan bulanan keluarga..tapi yang menjadi tidak enak ialah...bila ade per-selingkuh-han...maksud saya..banyak terdengar tentang kecurangan pasangan, tidak kira isteri atau suami, terdengar cerita tentang suami tidak bertanggungjwap...DAN...cerita penceraian usah dicerita lah lagi..bannnnyak yang terjadi..saye jadi takut tahu? bagaimana pula dengan nasib saya?begitu juga kah?

Kadang2 terfikir saya...jika saya bekorban untuk tak bekerja, adakah pasangan saya akan menjaga saya dengan baik?adakah dia setia dengan saya? adakah kasih sayang nya hanya dilimpahkan kepada ibu bapa, isteri & anak2 saja? bagaimana dengan belanjawan saya?tanggungan saya?bagaimana?runsing kan...Berdoa lah banyak2..

OK..saye sudah menterbabas kan topik saye..dari hal anak2 ke hal2 perkahwinan..aiseymannn! sorry! sebab ia berkait!

* untuk wanita, tidak salah bekerja, niat kamu murni membantu keluarga, cuma hati2 dalam memilih pengasuh...takut lain jadinya..anak2 membesar dengan tangan penasuh lagi lama masanya dari membesar dengan kita...mungkin kita sendiri tidak kenal anak kita...mungkin anak lebih kenal pengasuh dari kamu sendiri sebagai ibu bapa...siapa tahu?

No comments: