Friday, October 29, 2010

Sabtu: HAri tanpa Plastik

Salam...

Kejap lagi mahu pulang...

Ingat mahu shopping esok...
Barang dapur...

Tapi teringat...

Esok ialah hari SABTU TANPA PLASTIK...

huhuhu...

Ini la salah satu cara kita menyahut seruan menyelamatkan bumi...

Walau 1 hari dari 7 hari seminggu kita tak pakai plastik bag, at least membantu..agaknya next time...kalau berjaya boleh cuba Weekend without plastic bags..okeh kan? :-)

Sebenarnya bukan mahu ceria masalah plastik bag...

tapi pengalaman saya:-

Tapi masalah apabila nak tiba hujung minggu...
Kelihatan macam orang di kiosk-kiosk pasaraya bukan main mesra lagi dengan pengunjung...

Saya bukan marah mereka ni peramah...yang saya rasa terganggu kerana baik ada makna...

Diorang nak pancing pelanggan untuk membeli barangan mereka..

Mula2 tanya...

"Cik..nak bag mesra alam tak?esok sabtu..no plastic bag...amik la..saya bagi percuma"...

Tup...tup..tup...

Dia bukak mukaddimah kat kita produk dia...padahal kita nak cepat nih..dia dok promot gaks barang dia...iskkk...

pastuh tak bagi kita lepas pulak tuh...dia suruh letak bayaran atas produk dia...

Sebelum dia suruh letak bayaran tuh...dia kasi kita happy dulu...

Buat cabutan bertuah..konon-konon kite terpilih menang dapat diskaun...

Walau kita cakap "tak nak..tak nak...tak mahu..tak mahu"...dia still insist tahan kita jugak! suruh bagi cakap "nak"

Ohhhhhhhh...tidak lah....aku paham kau mencari rezeki...tapi kau bermulut manis- semut hurung nih buat apa?aku paham pendapatan kau berdasarkan kepada komisyen kau menjual barang...saya paham tuh!

Yang lagi best..boleh pulak dia cadang kat kita.."at least akak letak la rm150 wang pendahuluan."...

Ewah ewwahhh..sabar saja...

aku dah cakap tak mahu...kau mahuuuuuu jugak kat aku..isk...serabut! tahu?

Tapi nasib baik...masa saya terkena tuh..saya cuma bawa cash tanpa wallet..saya bawak cukup2 untuk beli barang saya SAHAJA..memang takde nak niat melencong...

LAst-last budak yang pujuk rayu tuh hampa...saya cakap "ade RM10 jek...nak ambik lah...kalau lebih-lebih takde...sorry"

diorang dah muka lain dah..sebab expected saya letak duit banyak

Wehh..kau tengok muka aku ni kaya ke adek oii??

Aduhai...

Last-last depa amik gak...RM10...

Saya blah...


Saya tengok customer lain sampai RM300 dia letak..termakan pujuk rayu penjual mulot manes...aisehh!

Lagi manis penjual offer mcm2...

* mcm2 cara sekarang ye? saya rimas sebenarnya cara mcm nih...elok la dia orang cari lain...dari tiba2 heret customer yang baru habis bayar di kaunter pasaraya bersama troly...TOLONG lah!

TQ

Fuuuuhhh...apa aku merepek nih?

No comments: