Monday, November 22, 2010

Sedikit Pengalaman dan Pandangan

TENTANG PERCINTAAN..ohh! sweet nya...eceh!

Entry ini jadi sebab dari lanjutan entry PACAR ini lah...

Kelihatan entry ini macam gedik pula. Ah..lantak lah. Hakikat bukan mahu bercerita tentang “Oh I miss u”..”I love you for ever and ever”…”Sayang, bila kita nak jumpa…lama tak tengok muka” (eeeuuuwww!). TIADA.


Cuma saya tergerak hati mahu berkongsi cerita sedikit. Sikit sahaja. Apalah ada pada aku untuk dikongsi banyak-banyak…kan?


Dulu-dulu…saya fikir…kesetiaan dan kepercayaan dalam sesuatu perhubungan sudah cukup. Tapi bila sudah mengalaminya sendiri, baru saya tahu. “Oh! Belum cukup”


Kau tahu apa yang tidak cukup? Boleh bagi tahu?


Mungkin kamu juga tidak tahu, kan?


Orang kata, semakin jauh semakin sayang, semakin kuat. Tapi bagi saya tidak juga.


Saya pernah berpacaran sepanjang 5 tahun dengan satu orang yang sama. Ini bukan cinta sekolah-sekolah ala monyet-monyet. Ini cerita bila saya sudah pun menjejaki usia awal 20-an. Konon dengan tunjang “Percaya” dan “Setia”. Di waktu itu saya sudah bersedia ke arah berpasangan tapi belum berfikir mahu berumah tangga kerana saya mahu mengejar cita-cita saya dan mahu menjadi seorang berkarier.. Fuyyoo! Statement apakah yang kau buat ni Nozie?


Tapi akhirnya kecewa bodoh macam itu sahaja. Mungkin bukan jodoh saya juga. Atau mungkin saya ini tidak cukup baik. Apa boleh buat kan? Lagi pun pasti masih ramai perempuan yang baik-baik ada. Zaman sekarang kan perempuan ramai dari lelaki? Jadi rugilah kalau jadi lelaki tidak memilih pilihan yang betul, kan? Ye tak?


Tahukah kamu, untuk menyemai rasa-rasa macam bercinta itu bagi saya susah? Saya mengambil masa yang lama untuk bersedia menerima seseorang itu. Sebab? Saya takut untuk mengecewakan orang. Saya juga tidak mahu memberi harapan dalam kepura-puraan. I mean, bila berkait dengan hati dengan perasaan haruslah jujur. Harus lah serius. Ini bukan soal main-main bagi saya. (Walau mungkin ada orang, dia mahu main-main sahaja. For me, NO. Tiada masa untuk hal kecil-kecil nih)


Sebab itu, waktu zaman saya sekolah/IPT saya memang tolak mentah-mentah (baik-baik). HA! Kau mesti cakap aku jual mahal kan? Sebenarnya tidak. Saya rasa macam perlu utamakan keluarga saya dari benda-benda yang saya belum ready pun. LAgipun perasaan itu tiada. Aku sendiri rasa macam tidak berapa penting. Aku rasa macam perlu untuk utamakan yang utama. Tidak pernah sikitpun aku cemburu kalau lihat rakan-rakan berpasangan. Ada aku joint happy sekali ada lah. Tidak niat pun “kau ada..aku pun mesti kena cari satu”. But actually, dalam fikiran aku…aku ingatkan MUNGKIN aku akan bertemu dengan seseorang sebelum aku Graduasi (ewwah! Ada pasang harapan rupanya aku! Malu I tau…gelak lah…tapi saya rasa ini lumrah…aku ini pun manusia macam kamu juga). Tapi tiada juga. Tapi tidak apa. Mungkin di lain waktu. Eceh!


Dari pengalaman itu. Saya lebih memahami diri saya sendiri. Saya ini orang nya “serik” sikit.


Untuk merawat hati (eceh!)…saya mengambil masa hampir 2 tahun juga untuk pulih dan memberanikan diri. Mahu cakap saya tertonggeng-tonggeng frust, macam tidak juga. Sekurang-kurangnya Allah tunjuk kan sesuatu kepada saya sebelum saya meneruskan hubungan ke fasa yang lebih serius (berkahwin, berkeluarga, etc).


Pengalaman ini mengajar saya untuk lebih berhati-hati dengan orang sebenarnya.


Dalam tempoh membaik-pulih hati, ada beberapa orang cuba mendekati. Tapi saya buat tidak tahu. Tapi bila fikir-fikir, perlukah saya sia-siakan masa saya hanya dengan kesilapan seorang lelaki. Macam tak fair la kan? Tidak boleh lah saya fikir semua orang sama. Menghukum semua orang sama. Saya cuba membuka hati. Tapi tidak lebih-lebih. Tapi tiada perasaan apa-apa yang timbul dari pihak saya. Jadi benarlah orang cakap “Cinta tak boleh paksa-paksa” walau perasaan muncul dari sebelah pihak yang satu lagi. Bahaya memberi harapan palsu ini. Boleh buat orang frust, tahu?


Mungkin ada orang cakap “Kau cuba lah dulu, mungkin perasaan akan datang kemudian”. Ayat ini mungkin sesuai untuk seseorang yang lembut hati/ mudah menerima sesuatu. Tapi bagi saya, tidak. Saya tidak boleh buat begitu. Pada saya proses “cuba” itu macam menipu, berlakun, berpura-pura sahaja. Ya lah, kau bayang…bila kau mencuba memberi respon kepada seseorang, maknanya kau memberi harapan. Lain lah kalau orang itu tiada perasaan dengan kamu. Tidak mengapa. Respon kau mungkin “kosong” bagi dia. Tapi macam mana kalau dia melayan respon kau dengan “isi”? Tentulah dia sedang membina harapan. Sedangkan kau sudah tahu, kau tidak mahu. Kan menipu namanya? Tidak kah kecewa orang itu? Kasihan dia kan?


Baik berundur sebelum kau mencetuskan sesuatu yang parah.



* Kini, saya tidak tahu sejauh mana saya boleh pergi. Tetapi saya berharap semoga ada jodoh antara kami (jika ditakdirkan). Saya belum dalam keterpaksaan lagi. Dan tak mungkin saya begitu. (harapnya). Jika ada di antara kamu yang memikirkan faktor umur kamu semakin lanjut memaksa kamu berkahwin, saya fikir kamu kena fikir semula. Kamu lihat semua rakan kahwin, kamu pun gelojoh batu cari juga pasangan. Pakai angkut sahaja. TOLONG SAYANG DIRI KAMU. Jika meletakkan faktor umur maknanya kamu mungkin ter-“tangkap muat” (pada pandangan saya lah). Alhamdulillah jika kamu berjumpa dengan orang yang betul, yang baik, yang sesuai dan kamu bahagia. Tapi bagaimana kalau kamu tersalah jumpa orang? Cuba berfikiran secara lebih rasional dalam menilai. Saya bukan suruh memilih-milih Cuma jangan main cedok kaut jek. Ini soal masa hadapan kamu…



Jika di hitung-hitung secara kasar, saya telah mensia-siakan 7 tahun untuk mencari cinta (5 tahun dengan ex + 2 tahun untuk pulih. Hahahaha...patut lah muncul siri rancangan realiti - Mencari Cinta. Angka itu terus menaik dan menaik. Saya tidak tahu berapa lama lagi saya perlu menambah durasi tersebut untuk berhenti mencari)..eceh...ayat bunyi macam patah hati je..cess!


Allah Maha Tahu apa yang terbaik buatmu.


Sekian, dari saya,


Sri Siantan (tiba-tiba)




No comments: