Thursday, November 4, 2010

U-KA-ES

Okei...okei....sila baca dengan bunyian ejaan Bahasa Melayu baku yang betol okeh...


Silakan...

Kita mulakan sama-sama...

U-KA-ES

U bunyi "U, K.A bunyinya "KA"...E.S bunyi "ES"...

UKAES


Apakah itu?apakah itu?

Hahahahaha! itu lah pasal...saya macam blur...atau mungkin memang saya seorang saja yang blur...

Ah tidak apa lah...

Ceritanya macam ini...
.
.
.
.
.
.

OK...Mukaddimah pendahuluan kata pembuka selera (?) dulu eh...

Semalam...semasa saya menghabiskan waktu di kedai kecintaan kami (actually kecintaan ibu bapa)...saya tidak boleh duduk diam lah...kalau diam rasa LESU...walau mama tak bagi saya "post" apa-apa di kedai tuh...saya sendiri yang reka "post" sendiri...pada hal...saya ini Mama macam letak sebagai "Cashier LAdy"...aduhh...sangap tahu duduk main-main kat kaunter susun duit...lepas tuh main tekan kalkulator...atau tunjuk pandai congak-congak lepas tuh betol cikgu bagi hadiah!Eh...takda babak macam tuh pun sebagai gadis pengira..takda dapat hadiah...tapi congak ada...

Saya juga telah kadang-kadang macam dilantik pembeli barang oleh Mama...jadi! saya boleh hafal harga barang-barang tertentu...tempat mana yang murah...apa yang offer......apa barang kawalan tapi pasaraya offer harga terendah...memang macam mak-mak aku ni kadang-kadang..patut lah....patut lahhh...huhuhuh...srottt...srottt...


SELINGAN...(hahhaha...kau ingat TV atau radio aje ada iklan?menulis pon ada iklan jugak...zasss!)



Pandangan Kanan...

Pandangan Kiri...

Pandangan Atas...errr...yang tak berapa atas

SOALAN nya: (aik?ada soalan? pertandingan ke nih? boleh dapat hadiah ke nih?)


"Berapakah belanjawan membeli barang-barang tersebut?"

Hadiah pertama....

Ahhh...kau mukaddimah aje dah bukan-bukan....skip la...skip la...

OK..baiklah...baiklah..saya akur... :-( ...

OK...lompat eh...lompat eh...cerita penghujungnya sebagai pembuka cerita sebenar...

Adengan ini jadi di hujung-hujung waktu beroperasi...

Masa itu saya dan pekerja-pekerja mengemas kedai...saya duduk di bahagian dapur bersama pekerja...membasuh pinggan...kemudian mengelap-ngelap meja...sambil meng-usha-usha barang-barang dapur yang kehabisan yang perlu dibeli hari esok...

Ceritanya bermula...apabila...pekerja saya membuka cerita tentang lagu-lagu tangkap leleh jiwang maut sayu-sayu pilu-pilu tuh...

Lepas tuh saya baru perasan selalu di dapur, waktu berkemas mesti ada yang buka radio henpon...ini diammm saja...

saya cakap lah

"Eh..selalu ada lagu...ini takde pon?"

Iwan dari Indon cakap

"Saya selalu...jika mahu...jika ada yang meminta baru dimainkan lagu-lagunya"
"Kalau dilayan lagu-lagunya...perrgghhhh...bisa nangis...bisa pilu hati"

(Eceh! kau ni Wan...jiwang juga...)

Saya cakap lah...

"Hahahahaha! layan lagu jiwang tangkap leleh buat apa..kan sedih jadi nya"

Lepas tu Abang Asan (bukan dari Indon) menyampuk masuk...

"Wan...dia apa tahu...mana layan lagu jiwang-jiwang ni...tunggu la dia bercinta nanti...semua lagu dengar pun nak nangis!"

Cesss!! Abang Asan ni...cop aku macam tu pulak...

Lepas tuh Wan cakap
"Kalau takdir pandai menyanyi belakun..perghh....bisa kaya jadinya.."

Aku gelak saja...

Lepas tuh entah macam mana entah...boleh masuk topik lagu-lagu jiwang best...

Saya cakap...

"Ehh...apa ingat saya tak layan lagu-lagu ke? Stok lagu-lagu jiwang time 90-an besepah lah...time tuh saya darjah 4-5-6...saya layan lah...apa pulak tak layan??saya tahu lah"

Then Abang Asan sebut la tajuk-tajuk lagu...

"Kekasih ku di Menara"..."Seksa"..."Sebak"...Iwan sebut lagu Shahir AF tuh...kalau amati dalam-dalam memang boleh buat sedihh...memang kena lagu tu dengan nya...macam-macam lagu lah mereka sebutkan...stok leleh...

Saya sebut la lagu Slam...kumpulan Umbrella...Spoon Spin tah hape semua tuh yang mana terlintas...

Tiba-tiba!

Abang Iwan cakap

"Fuhhhhhhh...Long...satu lagi Long... U-KA-ES punya lagu semua sedap-sedap...fuhhh"

Aku balas...
"U-KA-ES? apa tuh bang Wan?"

Alah...yang nyanyi lagu Sebak tuh...

Saya gelak-gelak...UKAYS rupanya...

Rupa-rupanya kalau di Indon sana dia orang panggil UKAYS jadi "U-KA-ES"...


Oh! baru lah saya tauuu..hehehehehe...

Habis cerita...saya rasa masa tu hati saya geli...gelihati dengar...hehehehe

* Hohohoho! sekarang khabarnya musim "RUSH"...semalam saya bikin kuew teow ladna untuk abah...tapi lupa ambil photo..huhuhu

No comments: